بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Catatan 1 - Maligayang Pagdating Sa Manila


Perjalanan ke Manila, Kota Kinabalu dan Brunei ialah perjalanan paling risiko dalam sejarah petualangan saya. Lokasinya tidaklah mencabar, tapi kesihatan saya yang sebenarnya bermasalah. Baru semalam keluar wad, hari ini saya terbang. Tawakal saja lakukan perjalanan yang sudah lama saya rangka. Padahal bekas bedah pada tubuh saya masih mentah dan merah. Malah saya masih rasa ngilu bila banyak berjalan. Nasihat saya kepada rakan pengembara, jangan tiru perbuatan gila saya ini.

Hujan di KLIA2 bagaikan petanda bahawa Yang Maha Kuasa tidak izinkan saya pergi. Padahal pesawat AirAsia menuju Manila sudah lama siaga. Kesihatan saya pagi ini memang tak enak rasa, Bekas bedah kembali sakit. Kaki saya pun terasa berat nak melangkah. Hanya semangat dan doa yang terkumat-kamit keluar perlahan dari celah bibir saya. "Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, semoga selamat perjalanan ini, dan dipermudahkan hasrat saya mengunjungi dua titik terakhir dari sepuluh negara Asean. Ameen"

Empat jam terbang, pesawat mendarat selamat di Terminal 4, Landasan Udara (Landara) Antarabangsa Ninoy Aquino. Terminal ini kecil. Bangunannya berdinding papan. Hanya ada dua kaunter imigrasen untuk melayan 200 orang yang baru mendarat. Erti dari semua ini, sebenarnya penerbangan AirAsia dari dan ke Kuala Lumpur hanya penerbangan pelengkap. Beza jauh dengan layanan terhadap Kota Kinabalu yang dioperasikan di terminal utama, Kenapa? Mungkinkah kerana hubungan Filipina - Sabah jauh lebih dekat dari apa yang kita sangka?

suasana lorong belakang di Ermita 
Setiap kali mengembara solo ke negara orang, prinsip saya masih sama, redah dan berserah. Berkenalan dengan seorang lelaki Malaysia yang sudah tujuh tahun ulang-alik KL-Manila, sangat membantu dapatkan info di tengah ibukota negara asing yang belum pernah saya kenal ini. Kebetulan kami satu pesawat.

"Ermita tempat terbaik yang patut kau tuju", kata lelaki tadi sebaik saya nyatakan beberapa tempat wajib singah sepanjang kembara singkat saya ini, "Lebih penting lagi, ada restoran halal di sana". Saya setuju ke Ermita naik teksi tanpa meter dengan caj 250 piso sekepala. (Lebih kurang RM21). 

Mabini Street ialah nama jalan tempat saya turun. Hiruk-pikuk Manila sudah dapat saya lihat. Tapi saya lebih ghairah cari hotel dari lihat yang lain-lain. Rata-rata tarif hotal di sini di luar jangkaan saya, Lebih mahal dari Bangkok, atau KL. Mujur saya temui satu hotel bertarif 750 piso (RM60) semalam yang ditawarkan seorang wanita muslim. Namanya Salmah, boleh berbahasa Melayu dialek Sabah dan pernah kerja di Sandakan selama 5 tahun. 

Hotel San Dego, ada di sini.
Hotel cadangan Kak Salmah, menyeramkan. Ruang bawahnya ialah kelab snooker yang ramai pengunjung mabuk. Suasananya kusam. Bau hancing menyengat menusuk hidung. Melihat keadaannya, saya rasa mungkin hantu saja yang berani tinggal di sini. Atas alasan keselamatan, saya cari sendiri hotel lain yang lebih semenggah - Sebenarnya ada Hotel San Dego, tak jauh dari hotel hantu itu.

Tampak Depan Hotel San Dego
Tarif Hotel San Dego mencecah angka 1000 piso semalam. Keadaannya baik sikit dari hotel tadi. Cuma ia belum mampu sedia lift, pemanas air, almari dan TV. Menuju ke bilik hotel, segerombolan tikus telah mengiringi saya. Hanya berserah. Kalau tinggal di Makati atau Quezon City, barangkali saya harus kerja dulu sebelum cukup duit buat terbang ke Brunei nanti. Tarif di sana pasti lebih mahal lagi.

Selesai daftar hotel, saya teringat seorang kawan blogger warga Filipina yang tinggal di Manila. Alhamdulillah, dia jawab mesej saya. Kebetulan tempat tinggal dia tak jauh dari hotel ini. Namanya Ahmad Sampang ibni Hajiri. Belia Tausug (Sabah: Suluk) dari Jolo (baca: Holo), Kepulauan Sulu. Ingat Sulu, teringat saya akan kisah Sultan Kiram dan peristiwa Lahad Datu. Saya buang jauh-jauh fikiran jahat yang tiba-tiba menjelma. Saya hanya yakin kalau saya baik dengan orang, orang akan balas kebaikan saya. Mudah-mudahan.

Ahmad Sampang masih belajar kedoktoran di Unibersidad Ng Pilipinas (UP). Untunglah untuk saya yang masih belum sepenuhnya sembuh. Sekurang-kurangnya kalau ada komplikasi, ada orang untuk dirujuk.

Suasana dalam Jeepney waktu malam
Sayang sekali Ahmad Sampang terikat dengan aktiviti kuliah. Kami hanya bertemu singkat di Rizal Memorial Park. Lokasinya berjarak 1 jam jalan kaki dari penginapan saya. Tapi saya pilih naik jeepney. Tarifnya 7 piso 50 sen seorang. Memandangkan tak ada lagi nilai 50 sen dalam matawang Filipina, tambang digenapkan 8 piso. Cuma bila berdua, tarif lama masih dipakai. Malam ini Rizal Memorial Park padat pengunjung, baru saya sedar hari ini hari Krismas, 25 Disember 2014. Mungkin cara penduduk Manila sambut hari besar memang begini, beriadah bersama keluarga di taman-taman hiburan. Beza jauh dengan penduduk Muslim Malaysia sambut Aidilfitri, Kuala Lumpur, pasti dah lengang – semua orang pulang kampung.

Rizal Memorial Park bagaikan pesta

Kebanggaan Manila dan Filipina
Segenap ruang Rizal Memorial Park padat pengunjung. Tak ada ruang sisa untuk kami duduk santai dan sembang panjang. Ramai orang datang berkumpulan, bentang tikar dan hidang bekalan. Tak ada ruang langsung meski untuk merakam foto. Akhirnya Ahmad Sampang usulkan sebuah restoran masakan Sulu di Jalan Mebini. Restoran Dulang namanya. Kata dia, dulang dalam bahasa Sug (Bahasa Suluk) juga bererti dulang dalam bahasa Melayu.

Ini bukan Restoran Dulang, cuma ada orang Filipina berdialek Sarawak di sini.
Lagi-lagi orang di sini menyebut Malayu! Malayu! Malayu!. Saya cuma yakin mereka sedang perkatakan tentang saya. Teguran salah seorang pelayan disitu dalam Bahasa Melayu membenarkan telahan saya. "kitak orang Malaysia ka?"

(bersambung)



1 ulasan:

  1. Assalamualaikum sungguh tertarik dengan pengembaran tuan dan sy rasa mau jd seperti tuan klu punya bajet laa..sebenarnya perkataan malayu yg tuan dgr dr org tausug itu mungkin mereka maksudkan jauh...malayu bermaksud jauh...

    BalasPadam