بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Kewujudan Masyarakat Thai di Malaysia


Umum mungkin sedia maklum tentang masyarakat Melayu di selatan Thailand, namun tidak ramai yang tahu tentang kewujudan masyarakat minoriti Thai di Malaysia terutama di utara Semenanjung. Masyarakat yang mendiami negeri-negeri seperti Terengganu, Kelantan, Kedah & Perlis ini sebenarnya berbeza dari bumiputra Malaysia yang lain. Selain beza dari segi ethnologi, bahasa pertuturan mereka juga tergolong dalam kelompok berlainan iaitu dari kelompok Tai-Kadai.

Kelompok bahasa Tak-Kadai dikatakan berasal dari keluarga bahasa Sino-Tibetan.  Bagaimanapun kini ada pendapat mengatakan kelompok bahasa itu sebenarnya adalah subgroup dari keluarga bahasa austronesia (sekeluarga dengan bahasa-bahasa Malayo-polynesia) Saya secara peribadi menolak pendapat tersebut dan menganggap kelompok bahasa ini tetap merupakan subgroup dari keluarga bahasa Sino-tibetan. Ini memandangkan kedekatan bahasa ini dengan bahasa-bahasa di China (Kelompok Chinese) iaitu salah satu kelomok bahasa  di dalam keluarganya. Lihat perbandingan dibawah.

    AUSTRONESIA                                                               SINO-TIBETAN
                  Malayo-polynesia                Tai-kadai                                   Chinese   

 Melayu       Jawa        Tagalog                  Thai                 Mandarin       Kantonis  
 satu            siji                 isa                         neng                         yi               yat              
 dua             loro               dulawa                 song                          er                yi                
 tiga             telu             tatlu                         sam                         san             sam            
 empat         papat            ampat                     si                              xe               sei              
 lima             limo             lima                        ha                             wu             em              
 enam          anam            anim                       hok                          liew            lok             
 tujuh          pitu                pitu                     chet                              chi            chat            
 lapan          walu           walu                      pet                               pak           pak            
 sembilan    songo           siyam                    kau                            shieo          kau              
 sepuluh     sepuluh        sampoh                 sip                                se               sap             
  
Perhatikan bahasa Thai yang merupakan salah satu bahasa dari kelompok Tai Kadai di atas. Jelas dilihat kemiripannya dengan kelompok Chinese. Dibanding dengan kelompok Malayo-polynesia, bahasa Thai jelas berbeza.  Ini membuktikan  kelompok bahasa Tai- Kadai sekeluarga dengan kelompok Chinese sekaligus tergolong dalam keluarga bahasa Sino-Tibetan.

Berbalik kepada suku manoriti Thai di Malaysia. Menurut sejarah, Pengaruh Thai (Siam) pernah sampai hingga ke selatan Semenanjung Tanah Melayu semasa pemerintahan empayar Siam Ayudhya (1350 – 1760 TM). Beberapa buah kerajaan lama di sini pernah jatuh ke tangan Siam seperti Klangkiu (Johor) dan  Gangga Negara (Perak) tetapi merosot selepas kemunculan Melaka.  Bagaimanapun kekuasaan wilayah ini bukanlah bukti sahih menunjukkan kedatangan  orang-orang Siam ke Tanah Melayu.

Kemunculan kerajaan Siam Rattanakosin (Bangkok) membuka lembaran baru kepada hubungan Siam dan Tanah Melayu. Pada abad ke 18, Negeri-negeri Petani, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis meminta ‘perlindungan’ Kerajaan Siam bagi mengelak serangan dari luar. Sebagai penghormatan, kesemua kerajaan melayu ini diminta menghantar bunga emas setiap beberapa tahun sekali kepada raja Siam sebagai tanda terima kasih.

Tawaran perlindungan yang diberi kepada negeri-negeri melayu ini sebenarnya satu muslihat Siam untuk meluaskan wilayah mereka. Penghantaran bunga emas itu telah dianggap oleh Siam sebagai kesaksian raja-raja Melayu kepada ketuanan Siam. Kerajaan Siam mula memainkan peranannya di negeri-negeri melayu ini dengan menghantar angkatan tentera sebagai alasan ‘melindungi’.  Semanjak itu ramai orang-orang keturunan Siam dari utara berpindah (dipindahkan?) ke selatan dan mula mendiami negeri-negeri Petani, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Mereka turut membawa agama, budaya dan bahasa selain membuka kampung-kampung sendiri. Hakikat sebenarnya, lima negeri Melayu ini telah dikuasai tanpa disedari.

Penguasaan Siam keatas empat dari lima negeri Melayu ini berakhir apabila Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis diserahkan kepada Inggeris menerusi perjanjian Siam-Inggeris 1909.  Bagaimanapun Negeri Petani tidak diserahkan bersama dan kekallah ia dibawah kekuasaan Siam secara rasmi. Daerah Tabal yang termasuk dalam negeri Kelantan turut berpindah tangan ke Negeri Petani dan secara automatik terletak dibawah kekuasaan Siam . Tabal mengikut sebutan Siam menjadi Tak Bai. 

Migrasi masuk orang-orang Siam semakin merosot selepas empat negeri Melayu ini diserah kepada Inggeris . Sebaliknya orang Siam yang tinggal di negeri-negeri tersebut pula yang lari ke Petani.  Bagi memudahkan pentadbiran, Siam memecahkan negeri Petani kepada 4 wilayah (province) iaitu Narathiwat, Pattani, Yala dan Setul (Saturn). Hinggalah ke hari ini, orang-orang Siam masih dihantar ke wilayah Melayu di selatan negara itu dengan membawa slogan perpaduan. Walhal mereka sebenarnya mengikis identiti Melayu dan dinafikan hak sebagai warganegara. Hasil slogan ‘perpaduan’, generasi muda Melayu Petani kini menggelar diri mereka sebagai Thai muslim. Ramai dikalangan mereka yang tidak lagi mampu berbahasa Melayu.

Sementara itu, serpihan orang Siam yang tidak ‘pulang’ ke Petani telah memilih untuk kekal di Negeri-negeri Melayu.  Semasa Era kolonial Inggeris, Masyarakat Siam tidak dilayan sama sebagaimana layanan terhadap orang Cina. Mereka kekal bertani di kampung-kampung sebagaimana orang-orang Melayu sedangkan orang-orang Cina yang dibawa masuk ke Tanah Melayu ditempatkan di bandar, diberi bantuan berniaga dan mendapat kebenaran meneroka lombong-lombong timah. Seingat saya, tiada sumber yang menyebut tentang masyarakat Siam ketika zaman Kolonial Inggeris di Tanah Melayu.

Sehinggalah berdirinya sebuah negara bernama Malaysia, masyarakat Siam disini terus mengaku taat setia kepada nagara tanpa berbelah bagi. Walaupun dipisahkan beberapa kilometer dari tanah leluhur, mereka tetap mendaulatkan Malaysia tanpa sedikitpun rasa taksub pada Thailand, tanah asal-usul mereka. Sehingga kini dianggarkan terdapat seramai  50,000 orang masyarakat Siam Malaysia dimana lebih separuh dari mereka tinggal di Kedah dan Kelantan. Sebagai menghormati hak-hak masyarakat berbilang kaum di Malaysia, Keturunan Siam Malaysia bebas mengamalkan bahasa, agama dan budaya mereka dalam kehidupan seharian. Kebebasan ini terlihat bilamana mereka masih mengekalkan ciri-ciri Siam pada nama keturunannya sama seperti nama keturunan mereka di negara Jiran.

Bagaimanapun, dewasa ini masyarakat Siam Malaysia lebih selesa berbahasa Melayu dalam pertuturan harian mereka

10 ulasan:

  1. kabarnya meraka juga hebat dlm. 'Tomoi' (Muay Thai)....

    BalasPadam
  2. ya... tentulah, Tomoi 'kan senibeladiri tradisi mereka. mestilah mereka lebih hebat. Sama juga dengan Orang Melayu dan silat.

    BalasPadam
  3. Tapi ada teman anak Pettani yang kuliah di Jakarta, mereka berbual diantara mereka (dari berbagai province: Jala, Naradewa, Petani dll) berbual dalam bahasa apa gitu..bukan Melayu dialek utagha (ini sih aku tahu) tapi juga bukan Siam.. tak taulah bahasa apa dia?

    BalasPadam
  4. Melayu di Selatan Thai bagi yang tinggal di Narathiwat, Yala dan Pattani bertutur dalam dialek mereka sendiri yang bunyinya seakan sama dengan dialek Kelantan.

    BalasPadam
  5. Jim, kalau tau apa-apa tentang tomoi ceritakanlah sikit. mesti ramai yang nak tau

    BalasPadam
  6. saya try kay! taklah tau banyak sangat tentang seni 'tomoi' nie....tapi kalo tak salah saya banyak juara 'tomoi' di Thailand, aslinya dari selatan....orang melayu gitu...

    BalasPadam
  7. Awak bolehlah bagitahu kite kat sini perihal dialek Pattani...
    (Halah! kok jadi sok Melayu gene yachhh) xixixixixixixixixi

    Yuuuukkkkk

    BalasPadam
  8. Oyeh....ditunggu gitu...
    Yuk yaa....yuuuuuuukkkkk

    BalasPadam
  9. semoga Para Pejuang Islam Melayu Di Negeri Pattani Di Lima Buah Wilayah Iaitu Satun, Songkhla, Narathiwat, Yala Dan Pattani Dapat Menegakkan Syiar Islam Dan Mendapat Kemerdekaan Suatu Hari Nanti... Dan Saya Juga Berharap Pada Suatu Hari Nanti, Kelima-lima Wilayah Ini Dapat Disatukan Dalam Persekutuan Negara Kita Negara Malaysia Yang Tercinta Ini, Insyalla... Takbir, Allah Huakbar, Allah Huakbar, Allah Huakbar...

    BalasPadam