بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





GONG - Filem Melayu juga tidak kurang hebatnya

Rating:★★★★
Category:Movies
Genre: Mystery & Suspense
Setelah lama ditayangkan di pawagam, baru kali inilah saya berkesempatan menonton filem GONG. Itupun setelah meminjam VCDnya daripada seorang kawan. Bagi masyarakat Malaysia yang sebelum ini dimomokkan dengan pandangan negatif tentang filem Melayu, Saya sarankan ubahlah persepsi tersebut. Filem 'kita' juga tidak kurang menariknya dan saya rasa kualitinya mula meningkat secara bertahap.

Filem GONG berlatar belakangkan budaya Jawa dan dilakonkan di Jogjakarta, Indonesia. Kisahnya bermula apabila sekumpulan pelajar universiti dari Malaysia melakukan kajian sejarah terhadap kerajaan kuno di pulau Jawa. Bagaimanapun kedatangan mereka diselubungi misteri apabila kisah disebalik sebuah gong yang kononnya berhantu terbongkarkan oleh mereka.

Semuanya bermula apabila Trisha, iaitu salah seorang pelajar dari kumpulan itu mencuri satu gong lama yang tersimpan dalam kraton. Gong itu yang kononnya dicuri untuk dijadikan bahan kajian sejarah itu rupa-rupanya banyak mendatangkan gangguan hinggakan timbul minat kepada mereka untuk mengungkai misterinya.

Secara peribadi, jalan cerita filem GONG ini saya rasa ringkas dan berkesinambungan setiap babak. Cuma babak permulaan cerita nampak janggal. Dialog dalam filem ini juga diolah dengan baik dan menggunakan bahasa yang mudah difahami. Filem ini turut memuatkan dialog dalam Bahasa Indonesia dan Jawa. Kepada mereka yang suka menonton filem yang tidak terlalu berat, dan kepada mereka yang suka melihat perbezaan bahasa antara Malaysia dan Indoensia, filem ini mungkin sesuai anda tonton.

6 ulasan:

  1. yup, gue setuju tuh. film tempatan dah mula meningkat kualiti nyer

    BalasPadam
  2. Nonton Hantu Bangku Kosong yuk....atau.....kuntilanak lagi?

    BalasPadam
  3. Omong-omong, ada nembangnya (nyanyi ala jawa) x?

    BalasPadam
  4. Sik ada (maksudnya 'tak ada', BM dialek Sarawak) lain waktu aja..............

    BalasPadam