بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





SUKU TEMIAR - inilah kepelbagaian kita

Suku Temiar (baca: Temiaa) adalah satu suku asli (aboriginal tribe) yang terdapat di Semenanjung Malaysia. Temiar merupakan suku terbesar dalam etnik Senoi. Suku-suku lain dalam etnik Senoi adalah Semai, Chewong, Semoq Beri dan Meh Meri. Etnik Senoi merupakan salah satu dari dua kumpulan etnik asli yang bercakap dalam bahasa Aslian, iaitu satu bahasa yang serumpun dengan bahasa-bahasa yang dituturkan di Kemboja (Cambodia), Vietnam dan Laos.

Agak aneh, Semenanjung Malaysia yang secara geografi berada dalam lingkungan Kepulauan Melayu (Malay Arhcipalago), sebuah kawasan yang melahirkan bahasa-bahasa rumpun Melayu-Polinesia boleh mempunyai kumpulan etnik asli yang berbahasa Mon-Khmer yang tidak ada pertalian langsung dengan bahasa-bahasa di Nusantara. Barangkali, keNusantaraan Semenanjung boleh dipertikaikan kerana sehingga kini persoalan siapakah bangsa asal yang mendiami semenanjung belum lagi terjawab? Entahlah. Kajian lanjut mungkin boleh dilakukan.

Di bawah ini saya coretkan beberapa perkataan bahasa Temiar yang saya petik dari sebuah majalah tempatan:

bahasa Malaysia                bahasa Temiar
Mandi                                         Mehmuh
Kantuk (mengantuk)                    Lasenu
Tidur                                           Sengglok
Bohong                                       Belahok
Tahu/faham                                  Elek
Ambil                                          Ekod
Letak                                          Edol
Mari                                            Ewek
Tunggu                                        Epoy
Aku / Saya                                  Yek
Kamu                                          Nyok
Duduk                                         Egel
Bangun                                        Evak
Busuk                                          Se‘eing
Hodoh                                         Laos
Pagi                                             Yehyah
Ya                                               Erk
Anjing                                         Cuak
Makan                                        Cak
Minum                                         Ong
Manis                                          Behey
Pandai / pintar                              Illey
Apa                                             Elok
Berapa                                        Marok

Berikut adalah contoh ayat dalam bahasa Temiar
  1. Elok Gah? (apa khabar?)
  2. Meyj (baik)    
  3. Elok Kanahak (siapa nama?)
  4. Marok Umor ? (berapa umur?) – ‘umor’ mungkin pinjaman dari bahasa Melayu
  5. Yek sayek Nyok (saya sayang kamu)
  6. Yek sayek hak (saya sayang kalian)
  7. Hojja acak? (sudah makankah?)
  8. hojja cak (sudah makan)
  9. hojja ong (sudah minum)
  10. Hojja asluk tao? (sudah beristeri atau belum?)
  11. Hoj mok tao? (Sudah bersuami atau belum?)
Pada pandangan saya yang tidak tahu langsung tentang ilmu kebahasaan, mungkin saya boleh katakan walaupun bahasa mereka jauh berbeza dengan bahasa Melayu, tapi tatabahasanya hampir sama. mungkinkah kerana pengaruh bahasa Melayu yang lebih dominan? Wallahualam!!   hindi ko alam.....

Sumber : majalah Dewan Bahasa; Dewan Bahasa dan Pustaka; Oktober 2007

37 ulasan:

  1. Saya tertanye-tanye....kenape awk post petikan ni?Sekadar saje2 or what?hehe!tp baguslah...ade jugak ilmu saya dapat ......huhu

    BalasPadam
  2. Laos kalau di bahasa Jawa artinya Lengkuas...
    Jadi negara Laos adalah negara Lengkuas...serumpun dengan jahe (halia), kunci, temulawak dan rekan-rekannya.

    Elek di bahasa Jawa artinya Jelek
    Cak dalam bahasa Surabaya artinya sama dengan Abang ato mas,...

    Kalo kata 'nyok' dalam omong Betawi (Melayu Kreol Jakarta) artinya sama dengan yuk atawa jom

    huhuhuhu

    BalasPadam
  3. Tak Faham Fazly semisal mereka bercakap...he he he, beda sangat :-)

    BalasPadam
  4. Ini bukan saja-saja. ini salah satu dari kecenderungan/minat saya. saya suka bidang ethnology dan sejarah (dan lain-lain yang berkaitan). Saya rasa tak ramai orang Malaysia ysng minat nak tahu pasal suku-suku asli di Malaysia.

    BalasPadam
  5. emm... kalau di Nusantara ada pulau yang namanya jahe/halia, barangkali kita serumpun dengan Laos.

    BalasPadam
  6. Resam adat mereka cam mana Melayu ker?? atau ada sendiri??? Apa Mayoriti agama yang mereka anut??? Laos dan Jahe beda kan...

    BalasPadam
  7. saya pun tak faham. sangat-sangat berbeza ya dengan bahasa orang kita.

    BalasPadam
  8. Lengkuas dan halia berbeza tapi masih serumpun, kedua-duanya sejenis herba

    BalasPadam
  9. Nusantara memang kaya yah, baik manusianya, alamnya serta kebudayaan, kesenian dan warisannya

    BalasPadam
  10. Adat mereka juga berbeza. sebab itulah saya gunakan terma 'etnik'. Etnik Senoi dan etnik Melayu - dua etnik yang berbeza bahasa dan budaya.

    Mereka rata-rata menganut anamisme, tapi sudah ada yang Islam dan kristian. Tapi kerana anak-anak mereka bersekolah Melayu, banyak budaya melayu yang sudah meresap kedalam kehidupan mereka terutama yang beragama Islam.

    BalasPadam
  11. Fazli, selama Ramadhan ini saya suka tengok Jejak Rasul yang di buat TV3 sekarang ditayangkan di Trans TV dan Trans7. Saya suka sekali cerita masuknya Islam di Nusantara, baik di Semenanjung, Sumatera, Kalimantan (Borneo) dll...Semalam membahas masuknya Islam di Borneo...

    BalasPadam
  12. Oh... Itu siri Jejak rasul yang lama. Saat ini, siri terbaru yang disiarkan di Malaysia adalah tentang Islam di Amerika Syarikat. tapi saya tak dapat menonton.

    BalasPadam
  13. :-)Walaupun siri lama tapi enjoy tengoknyer...sebelumnya tengok Para Pencari Tuhan yang di sutradarai Deddy Mizwar. Dari pada tengok Sinetron yang tak bermutu...

    BalasPadam
  14. bagus tu.. sayapun suka tengok sinetron Demi Masa. (TV1) penuh pengajaran dan unsur humor.

    BalasPadam
  15. wahh...rajin....

    bagus sekalis informasinya...

    :D

    BalasPadam
  16. Ya jelas dong Karim...mau coba laos campur jahe? enak lho....wakakakakakakakkkkk

    BalasPadam
  17. Enak lho...apalagi kalau dimasak pake ayam...
    Makmano kau ni....nak cubo?

    BalasPadam
  18. Ayam masak laos (lengkuas), ayam masak jahe....lemak nian oi..

    BalasPadam
  19. Bahkan tempe pun aku kasih kunyit biar kuning dan uenak...
    Pokoke...Mak nyusss

    BalasPadam

  20. Cak Nono ...koq tempe pake kunyit...???

    *lapar*

    BalasPadam
  21. Nasi kuning pakai kunyit :-)sedapppppppppppppppppppp

    BalasPadam
  22. Sudah tradisi atuh...waktu kecil dulu aku juga suka buat tempe goreng pake kunyit

    BalasPadam
  23. Nasi kuning dimana2 yang pake kunyit, masak pake pewarna kuning? biso bae..hahahahahahaha

    BalasPadam

  24. goreng tempe mah pake garam ajah...enak koq...rasa tempe-nya original....he he he....

    *berasa makan goreng tempe ama tumis kangkung plus sambal tomat*

    BalasPadam
  25. Ngebahasna teh ulah didieu, ieu blog mah carios soal suku, sanes daharan euy...
    Maneh ieuh mah...:p

    Tong hilap...sami-sami puasa...hehehehe

    BalasPadam

  26. walahhhhh..........saha anu ngamimitian.....????
    ha ha ha

    saya mah ikutan ajah....di luhur ada komen makanan, ya ngiringan we........he he he

    BalasPadam
  27. Mangga...alih topik atuh...hehehehe

    BalasPadam

  28. teu ngartos ah soal suku-suku-an mah...teu aya topik musik yah...???

    BalasPadam
  29. Heunteu mun didieu...
    Sok pindah atuh, pemilikna bingung ehehehehe

    BalasPadam
  30. belum pernah rasa ni...tempe goreng pakai kunyit. Sedap mungkin ya...

    BalasPadam
  31. belum pernah rasa?.. sedap oooo
    pakai rempah kari pun ok..

    BalasPadam
  32. ini sebenarnya topik bahasa temiar, lengkuas, tempe apa topik pelajaran bahasa sunda? walah-walah...

    BalasPadam