بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Berpetualang Ke Aceh - Mencari Syiar yang Asal (BKA 2)

Rating:★★★★★
Category:Books
Genre: Other
Author:Radzi Sapiee
Alhamdullillah... Pencarian novel pengembaraan berjudul Berpetualang Ke Aceh (BKA) siri 2 & 3 akhirnya berhasil melalui bantuan seorang sahabat http://mded.multiply.com. Melaluinya, saya berjaya mengesan sebuah premis perniagaan yang menjual koleksi siri-siri buku tersebut. Di situ saya dimaklumkan ketiga-tiga siri BKA yang mereka jual telah mendapat sambutan hangat dari pembeli yang saya yakin memiliki kecenderungan dan minat yang sama seperti saya.

BKA 2 ini merupakan sambungan kisah seorang lelaki (mungkin penulis) yang berhasrat menyiasat susur-galur keturunannya hingga membawa dia berkelana sampai ke daerah-daerah di utara Sumatera. Permulaan pencariannya dapat diikuti dalam siri Berpetualang ke Aceh - Mencari Diri dan Erti (BKA 1)

Dalam BKA 2, cerita bersambung melalui kisah perjalan penulis ke Sumatera. Sebaik sampai di Sumatera melalui jalan laut, penulis bercadang meneruskan pengembaraannya hingga ke Acheh. Bagaimanapun cita-cita penulis terkandas akibat kekacauan yang berlaku antara Gerakan Acheh Merdeka (GAM) dan Pemerintah Indonesia di wilayah berkenaan. Kegagalan itu menyebabkan dia menukar haluan lalu berkelana setakat di sekitar daerah-daerah di Sumatera Utara sahaja.

Di daerah-daerah yang dia tempuhi, penulis telah menemukan sesuatu yang dapat membantu pencariannya selama ini.

Siri ini turut menceritakan perkaitan sejarah antara kesultanan kerajaan lama di Perlak, Samudera Pasai, Melaka dan Aceh.

Kata saya: Alhamdullillah, dari sambutan yang baik terhadap buku ini saya yakin semakin ramai di kalangan Melayu Semenanjung yang mulai sedar betapa eratnya pertalian antara Semenanjung, Sumatera dan Agama Islam melebihi perkaitannya yang cuba digambarkan dalam sejarah moden masa kini. Kesediaan kami (Melayu Semenanjung) merungkai pertalian ini harap dapat disambut dengan kesanggupan serupa pihak-pihak di Sumatera. Ayuh kita bina kembali jambatan yang pernah diruntuhkan penjajah ratusan tahun dahulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan