بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Kisah Azreen: Anak Malaysia yang dilarikan ke Indonesia

Sedih baca kisah ini. Kisah anak seorang penoreh getah dari Rantau, Negeri Sembilan yang dilarikan pekerja asing warga Indonesia ke Lombok, Nusa Tenggara Barat. Che Siti Nor Azreen (Azreen), berusia 12 tahun dikatakan dibawa 'kekasihnya'  Tony  Wijaya  27  tahun,  sewaktu pemuda Indonesia itu berkerja di Malaysia.
Kisah Azreen sebagaimana yang saya baca dalam akhbar alternatif Siasah, mula dikesan hilang dari rumahnya sejak bulan November yang lalu. Setelah berberapa bulan mencari Azreen, harapan kedua ibubapa gadis itu akhirnya cerah hasil bantuan yang dihulurkan oleh Timbalan Presiden Pas, Datuk Husam Musa, penaung Kijang Care, sebuah NGO kebajikan sosial di Malaysia. Melaluinya, Azreen yang dikhabarkan hilang itu rupanya dikesan di Pulau Lombok, Indonesia.
Hasil kerjasama dengan satu agensi di Indonesia, Migrant Care, Azreen dikatakan telah dibawa pemuda itu ke kampungnya tanpa sebarang dokumen. Gadis itu turut dilaporkan sudah berkahwin dengan Tony dan dijaga oleh keluarga pemuda itu.
Laporan Siasah juga menyebut, Azreen dikatakan dipukau pemuda itu hingga sanggup menafikan bahawa dia adalah warga Malaysia. Azreen turut berbohong apabila mendakwa dia sebenarnya warga Indonesia kelahiran Riau kemudian dibawa keluarganya ke Malaysia selama beberapa tahun. Selama di Malaysia katanya, dia dipelihara oleh ibubapa angkat warga Malaysia sebelum mangambil keputusan 'pulang' ke Indonesia dan kemudian berkahwin dengan Tony. 
Bagaimanapun, kedua ibubapa kandung gadis itu kini dilaporkan telah diterbangkan ke Lombok bersama wakil rakyat Pas kawasan Paroi untuk menemui anaknya Azreen, suaminya Tony dan keluarga pemuda itu di pulau itu. Perbincangan dan persiapan membawa Azreen pulang ke Malaysia kini berjalan lancar.
Kata saya: Harap masalah ini dapat diselesaikan dengan aman, penuh persaudaraan & sifat muafakat serta memenangkan kedua-dua pihak. Ibarat menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.     

21 ulasan:

  1. laa..suka sama suka...tapi 12 tahun underage kat mesia tak bleh menikah la plak. kesian...

    BalasPadam
  2. ....jalan nya itu yg salah...

    BalasPadam
  3. cinta tak mengenal batas usia dan sempadan negara.... :-)

    BalasPadam
  4. dulu saya juga nyaris2 dilarikan orang Sukabumi....hi hi...

    BalasPadam
  5. Bukan sebaliknya???kenapa malahan abang yang dilarikan????xixixiixixixixixiixixixixixixixixixixi^_^ tak kuatlah perempuan gendong abg yg besar itu, wakakakakakakakakakkaka=))

    BalasPadam
  6. "dilarikan" aku sangsi ini...tapi kalau melarikan itu 100% percaya

    BalasPadam
  7. demi cinta uang abis gak peduli...
    demi cinta nie yey....

    BalasPadam
  8. huhu.... Ada program Jejak Kasih lagi nanti

    BalasPadam
  9. ada ke pompuan pompuan indonesia yang nak melarikan saya nii

    BalasPadam
  10. mungkin ada, nanti saya tanyakan. hehehe....
    ramai bibik-bibik Jawa kat sini (opis saya) yang merindukan suami.

    BalasPadam
  11. Kamu mau dilarikan Li? :p'
    Entar kita culik dach...kakakakakakkk

    BalasPadam
  12. Aku mau dilarikan saudagar2 Brunei, xixixixixixixixixixi=))

    BalasPadam
  13. Fazli dilarikan ke Papua aja Rim, di Boven Digoel, biar gak bisa balik..kakakakaakakkkk

    BalasPadam
  14. ^_^ naik pesawat saja 8 jam an ke Papua (Plus transit)...

    BalasPadam
  15. Nggak rim...pake kapal barang...kekekekekekkk...terus ditaruh dipos perbatasan RI-PNG..kan terpencil banget tuh

    BalasPadam
  16. Wah 1 mingguan lebih...seratus tingkat diatas cape dech...

    BalasPadam
  17. Namanya juga diambil paksa...cakmano mangcek ni? hehehehe

    BalasPadam
  18. wah... aku barangkali akan diculik Nono dan Karim. Oh tidak.....

    BalasPadam