بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





KEPUTUSAN UPSR - Mari dengar apa kata mereka.

 

Ali Omar, bapa murid cemerlang:-“Tak sangka anak saya dapat 5A dalam UPSR. Macam tak percaya, tapi kira okeylah sebab di sekolahnya ada ramai murid yang dapat 5A”.

 

 

Selamah Ahmad, guru sekolah:- “Eh, saya betul-betul terkejut sebab di sekolah, prestasi budak tu lain macam,  tapi dia boleh lulus pula subjek matematik dan sains.  Bagaimanapun tahniahlah”

 

 

Affendi, blogger:- “Adakah kerana hendak menjaga maruah dan imej kerajaan yang telah mengeluarkan belanja lebih RM5 bilion untuk program sains dan matematik dalam bahasa Inggeris maka graf gred markah lulus perlu diturunkan?”

 

 

Abu Bakar, guru sekolah:- “Murid saya yang tak faham apa-apa dalam matematik pun boleh dapat markah lulus C. Saya rasa dia tembak saja masa menjawab. Saya tahulah murid saya tu…”

 

 

Aminah, guru sekolah: “kalau dapat 20% pun sudah dianggap lulus, apa akan jadi pada generasi akan datang? Memang betul ramai yang layak masuk asrama penuh, tapi mereka semua tiada kualiti. Kita mahu bangsa kita begitukah?” .

 

nota: semua pemilik testimoni bukan nama sebenar.

3 ulasan:

  1. -----> " “Murid saya yang tak faham apa-apa dalam matematik pun boleh dapat markah lulus C. Saya rasa dia tembak saja masa menjawab. Saya tahulah murid saya tu…” Abu Bakar, guru sekolah"

    kira jujur gak cikgu ni eh, cam mana ler dia ngajor sedangkan budak tu tak faham apa apa, tapi budak tu kira bertuah ler walau pun tak tau apa apa dapat gak "C" ..

    BalasPadam
  2. ye la, anak jiran saya baru baru ini mendapat 2A 2B 1C ???? budak ni setahu saya sangat lembap (bukan mengata) namanya pun LEMBAP. ( sebab mak dia yang menggelarkannya sebegitu; jadi semua kawan-kawan dan jiran panggil di Lembap lah) kenapa keputusannya agak baik? mungkin peratus kelulusan di rendahkan la

    BalasPadam