بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Kenapa Saya Suka Kampung Saya?


Lihat ini kawan-kawan, buah-buahan sedang berputik. Tak lama lagi, pesta buah akan kembali. Dan kampung saya bakal meriah seperti tahun-tahun sebelum. Nanti, berbondong-bondonglah kenderaan dari Singapura keluar-masuk kampung mencari buah rambutan terbaik untuk dipasarkan di pulau itu dengan jenama Singaporean Lychee.

Saat itu nanti, orang-orang Melayu kampung mulai tersuntik semangatnya. Masing-masing saling berlumba membuka gerai menjual aneka buah di kiri-kanan jalanraya. Para penoreh getah, para pekebun jagung, penanam nenas dan pekebun kelapa sawit akan menukar profesi - jadi usahawan musiman. Masing-masing menggandakan usaha - menjana pendapatan tambah dari hasil rezeki kurniaan Tuhan. Wah!! sudah tak sabar menunggu. 
Berkat berbudi kepada tanah, ditambah amalan beringat orang tuaku, inilah hasil yang kami adik-beradik nikmati selama ini. Jom kita lihat apa yang ada di dusun kami.













34 ulasan:

  1. bestnya..suka sangat buat orang jeles tau...

    BalasPadam
  2. Hehe....enak tuh law da matank

    BalasPadam
  3. wah,,,, jadi ingin kesana bila sedang panen raya,,,
    jadi iri aku tak punya ladang lagi di depok,,

    BalasPadam
  4. ini buah pulasan, kalau di indonesia buah apa ya?

    BalasPadam
  5. wahhhh!!....sedapnye....dah lame x ke dusun buah..

    BalasPadam
  6. gak tau tu di Indonesia di panggil apa. Masak kau gak tau Mad? Isinya seperti rambutan

    BalasPadam
  7. Daerah Pontian dan sekitarnya memang tersohor dgn duku & pulasan...

    BalasPadam
  8. sekrg ni musim buah...bila kita nk bagi kitorg serbu pulak....

    BalasPadam
  9. Jemput-jemput.... sesiapa pun dipersilakan.

    BalasPadam
  10. waaaaaaaaaaaaaa....
    best.. best....

    BalasPadam
  11. saya suke kampung dia.....uhuhu

    BalasPadam
  12. nanti kite gi sesame serbu kampung fazli beramei-ramei...

    BalasPadam
  13. jommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    hikutttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

    BalasPadam
  14. uhuhuh.....leh jer..
    saya suke makan buah....

    BalasPadam
  15. agak2 bulan berapa masak buah2an ni Fazli?

    BalasPadam
  16. Nurul panjat dot dok bawah sambut kulit buah yekkkkkkkkkkkkkkkkkk.. waaaaaaaaaaaaa.. best.. best...

    BalasPadam
  17. ahakssss

    huwaaaaaaaaaaaaa

    dot nak buah manggissssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

    (sambil hentak2 kaki ni)

    hehehhehe

    BalasPadam
  18. jommmmmmmmmmmmm

    didot suka manggis

    hehehhe

    BalasPadam
  19. hak3....(Gelak org jahat)
    tidak.. tidak.... nak buah panjat sendiri

    BalasPadam
  20. Masak bulan Julai mungkin, hehehe... kenapa tanya ni? mesti ada udang di sebalik mie....

    BalasPadam
  21. Janganlah 'serbu' , kami tak buat salah apa-apa pun!!

    BalasPadam
  22. suke yer....
    saya suke panjat pokok manggis....

    BalasPadam
  23. bulai julai kitaorg serangggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg

    dah ramai org nak menyerang ni

    jeng jeng jeng

    settttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

    kan nurul? pb pun dah x sabo ngan mas ni

    yeay!!!! YEAY!!!

    BalasPadam
  24. hehe..
    tuan rumah ....mcmmaner...?

    BalasPadam
  25. err... takut pulak nak menghadapi serangan yang maha hebat ni.

    BalasPadam
  26. alah, serang sikit2 je, serang dusun manggis n dusun durian

    july, date bila

    yiehaaaaaaaaaaaaaaa

    kami dah setkan dah 3-4 biji kete ni

    heheheh

    tggu tuan umah bg green light je

    ehehhehehe

    BalasPadam
  27. rasa2 cukup x..utk ahli MP 50 orang.

    BalasPadam
  28. buah apa itu..??
    saya belum pernah lihat...
    :(

    BalasPadam
  29. bulan julai dah ni...bleh lah akak n family tumpang2 sekali dua...

    BalasPadam
  30. Skrang dah musim memetik buah kak...

    BalasPadam
  31. i suke buah nie...mmang ase ia mcm rambutan

    BalasPadam
  32. "untuk sekadar berteduh"

    Saya suka kata-kata dan foto ini.

    Sederhana dan penuh makna.


    Salam'

    BalasPadam