بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





PROGRAM AMAL: Saya Sayang Pokok Saya


Saya Sayang Pokok Saya – Ini ialah satu program amal yang baru dilaksanakan oleh gabungan beberapa rakan Multiply Malaysia. Bertempat di Paya Indah Wetlands (PIWL), Dengkil, Sepang, Selangor, program ini disertai lebih kurang 45 peserta, terdiri dari rakan-rakan Multiply dan beberapa orang rakan luar yang turut diundang.

Acara bermula sekitar jam 8.30pagi setelah hampir semua peserta sampai ke perkarangan luar bangunan pengurusan PIWL. Sebelum bermula, kami diberi sedikit penerangan dari penganjur program serta pengurusan PIWL sendiri. Selain menanam pokok, kami juga di bawa melihat sebahagian kawasan PIWL seperti ke kolam ternakan buaya dan badak air. Acara berakhir sekitar jam 4.00 petang. Satu pengalaman baru bagi saya.

Aturcara berjalan lancar dan dapat kerjasama baik dari peserta. Cuma saya sedikit canggung sepanjang program kerana tak kenal sesiapa. Lebih terasa bila mengetahui para peserta lain sudah saling kenal lewat beberapa program yang pernah dilaksanakan sebelum ini. Alhamdulillah, saya berjaya bertahan sampai penghujung acara sambil dalam masa yang sama mencuri-curi peluang untuk mencuba bermesra dengan teman-teman baru. Syukur mereka semua bersahabat.
































62 ulasan:

  1. wangi x

    wangi x

    baru sudah mandi ni :-)

    ekekekkekeke

    BalasPadam
  2. x ikhlas betul lah si ilzaf ni senyum

    hehehhehehe

    BalasPadam
  3. x ikhlas betul lah si ilzaf ni senyum

    hehehhehehe

    BalasPadam
  4. tu bukti didot buat keje gak

    ahakss

    ahaksss

    ahakssss

    BalasPadam
  5. sukelahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    heheheheh

    BalasPadam
  6. senangnya...bila MP Indonesia nak adakan juga???

    BalasPadam
  7. Aturcara berjalan lancar dan dapat kerjasama baik dari peserta. Cuma saya sedikit canggung sepanjang program kerana tak kenal sesiapa. Lebih terasa bila mengetahui para peserta lain sudah saling kenal lewat beberapa program yang pernah dilaksanakan sebelum ini. Alhamdulillah, saya berjaya bertahan sampai penghujung acara sambil dalam masa yang sama mencuri-curi peluang untuk mencuba bermesra dengan teman-teman baru. Syukur mereka semua bersahabat.........

    bestkan? semuanya friendly, x de sapa pun sombongkan kan kan kan?

    BalasPadam
  8. "Aturcara berjalan lancar dan dapat kerjasama baik dari peserta. Cuma saya sedikit canggung sepanjang program kerana tak kenal sesiapa. Lebih terasa bila mengetahui para peserta lain sudah saling kenal lewat beberapa program yang pernah dilaksanakan sebelum ini. Alhamdulillah, saya berjaya bertahan sampai penghujung acara sambil dalam masa yang sama mencuri-curi peluang untuk mencuba bermesra dengan teman-teman baru. Syukur mereka semua bersahabat.selamat kenal" Selamat Kenal

    BalasPadam
  9. Jadilah. Itu aje yang saya larat. Itupun dah nak patah pinggang.

    Ok, Salam kenal dari saya juga.

    BalasPadam
  10. bestkan, jgn serik join didot dan kawan2 lagi

    oh ya, jgn terkejut ngan perangai kitaorg ni yg giler tah apa2

    ahakss

    especially si "miera" tu

    ekekekkekeke

    BalasPadam
  11. acara abiskan air dlm peti....

    BalasPadam
  12. tiba masanya kita pulang.....

    BalasPadam
  13. auwmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    BalasPadam
  14. Karim:

    Eh, kok dihapus komentarnya Karim? Gak papa, biar aku jawab juga:
    Sebenarnya tuh di Indo juga banyak kok acara kayak gini. Nono tu sendiri sering ikut acara seperti ini waktu dia di Malang dulu sama MPers Jawa Timuran.

    Tapi acara yang digelar oleh Mpers Jakarta belum pernah aku dengar. Mungkin kamu bisa mulai.

    BalasPadam
  15. ayo semangatnya mana? tanam lebih banyak lagi,,, biar tambah hijau lagi dan tidak gersang,

    BalasPadam
  16. status pokok yg ditanam..
    mati ke hidup...

    BalasPadam
  17. mula dari kiri...sebut nama...uhuh

    BalasPadam
  18. aku jugak yang perlu dipersalahkan..... tak adil

    BalasPadam
  19. mudahan semuanya hidup segar bugar, berkat doa anak muda pewaris bangsa merdeka... ayoh bangun menuju puncak jaya

    BalasPadam
  20. soalan:apakah tujuan diletakkan hampas tangkai kepala sawit?

    BalasPadam
  21. didot nak nyampukkkkkkkkkkkkkkkk

    sbb tulah susuk pokok tu
    wakakakkakakakakaka

    BalasPadam
  22. hu3.. jgan le....
    lupakah dikau pada bajumu yg boleh diperah dek keringatmu mengangkat cangkul menghancurkan tanah2 keras bak kongkrik.. hak3.. bahse pe nihhhhhhhhhhh...

    BalasPadam
  23. ermmmmmmmm... tu bukan susuk la dot...... tu pengeras namenye.....

    BalasPadam
  24. oh ya la... lupa pulak. Pokok2 tu rupanya dah dapat baja tambahan. Secara tak sengaja kita dah siram pokok-pokok tu dengan baja organik.

    BalasPadam
  25. Hak3... haa.. naseb bek ingat....harap2 segar bugar le pepokok tu smuaaaaaaaaaaaaa..

    BalasPadam
  26. perhatian....saya suke pokok saya kerana dah disiram air...

    BalasPadam
  27. huk3... air peluhhhhhh.. sesape tanam pokok jambu kompom bile bebuah nnt buahnye masin...

    BalasPadam
  28. pokok saya dijamin hidup kerna sebelum pulang saya telah sempat meninggalkan baja semulajadi kepadanya

    BalasPadam
  29. baja? semulajadi? baja semulajadi?
    wawwwwwwwwwww.. pe tuhh.. kongsi le ngan kami smua.. leh kami wat kat pokok2 len lak nnti

    BalasPadam
  30. eh.. taklah biasa jer. saja mengisi masa lapang dgn kerja yg berfaedah. lama manyepi bang? apa khabar org Perak skrg?

    BalasPadam
  31. para 1 & 2 tu leh submit kat org akhbar...
    hehehee..
    jgn serik ek fazli....
    lum terlambat utk join kami for the next program....
    kita bershabat dengan 1 semgt -cintakn alam!!!

    BalasPadam
  32. tgh control hensem tu
    peluh dah berceghau.....

    BalasPadam
  33. hehehe... nanti kalau ada reporter, panggil saya ek. biar popular satu Malaya.

    Nak Join, nak join. nanti panggil saya tau! saya pun sahabat alam

    BalasPadam
  34. apa yg penting, kerjasama........

    BalasPadam
  35. hahhaaa...
    time tu, nurul jd mandur jap!

    BalasPadam
  36. byk pokok angkat dot
    suma tempat dia p !

    BalasPadam
  37. dot kalo free leh tlg gosok gg kundra
    dah kuning tu!
    hohohoooooooooooo

    BalasPadam
  38. xpe, biarkan

    tu dah trademark dia

    ahakssss

    BalasPadam
  39. kaba tak baik fazli.rasa nak bakar je si.............lahabau tu

    BalasPadam
  40. rileks bang, kita serah berserah je.. tunggu tahun 2012/2013

    BalasPadam
  41. Dia tak mau menyerang No, dia memang suka narsis

    BalasPadam
  42. ini nk tanam pokok ke gali lubang kubur ni?...lain mcm je lubangnya...he he he

    BalasPadam