بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Pavilion Johor di MAHA 2010




Inilah pavilion negeriku Johor saat dipamerkan di Pameran MAHA2010 baru-baru ini. Tak melampau kalau aku katakan, inilah pavilion negeri paling cantik dalam pameran itu. Betul'kan??. Antara isi dalamnya adalah info negeri, produk pertanian (Johor adalah negeri pengeluar utama nanas, pisang, getah dan kelapa sawit di Malaysia), makanan tradisi popular seperti telur pindang, otak-otak, tempe dan pisang salai, dan kesenian kuda kepang selain alunan muzik ghazal dan zapin.

Jom saksikan antara yang saya dapat.

4 ulasan:

  1. sedap telur pindang ni...Abg Amid kata dia selalu beli telur ini setiap melawat ke Johor...

    BalasPadam
  2. Eh, sepatutnya telur pindang juga boleh didapati di Singapura kerana biasanya makanan yang ada di Johor boleh juga didapati di Singapura, Batam, Bintan, Lingga, Babel dan Jawa.

    BalasPadam
  3. sal suka telur pindang kalau g rumah kawin maklong kat keluang mesti ada .. faz.. tolong mintak resepi kat mak.. sal nak belajarlah buat telur pindang ni..boleh tak?? hehehe sori ah sal ngecet resepi hehehe nak buat bisness resepi kemelayuan hehe

    BalasPadam