بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Sultan Johor titahkan istilah Ketuanan Melayu diganti Kedaulatan Melayu. Daulat Tuanku. Titah Tuanku kami junjung. Kami pertahankan

11 ulasan:

  1. mohon di bawa & di bincangkan ke peringkat Majlis Raja-Raja Melayu sebagai salah satu agenda....

    BalasPadam
  2. Beliau sendiri bukan 100% MELAYU....bagaimana mahu bicara soal KETUANAN MELAYU/KEDAULATAN MELAYU.
    AMPUN TUANKU.

    BalasPadam
  3. Bukan menentang institusi Kesultanan.
    Tatkala ini mereka/golongan yg diangkat menjadi simbol orang melayu banyak darah yg mengalir bukan lagi 100% orang melayu. Katanya mewakili orang melayu tapi 50/50 harus bagaimana?....

    BalasPadam
  4. zaman kini , mana ada 100 % bro ?... saya ambil contoh , keturunan kerabat pagaruyung sendiri pun tidak 100 % ,
    tapi masih juga merangkak mencari-cari salasilah keturunan walau pun sekadar bergelar " titisan" keturunan ...
    Ada juga yg belah ibu keturunan pagaruyung ... tapi belah bapa bangsa Eropah ... campur , tapi masih mengaku waris pagaruyung ... di kira tak juga 100 % asli kan ?.. :-)
    maaf kerana cakap agak terbuka ... ini demi kebaikan demi membuka mata semua ..

    BalasPadam
  5. kalau nak cari yg asli 100 % mungkin dah hampir pupus ...
    mungkin tinggal saya la sorang ( 1 dalam seribu agaknya ler hehehee )... kedua moyang ( lelaki & perempuan ) sebelah ayah dan emak saya semuanya dari akar yg sama iaitu Rao ...tak campur lagi ! susur galur dari etnik Cham asal dari empayar Champa abad ke 3 masehi dulu , masih tergolong dalam bangsa Melayu ! ... So , saya masih 100 % asli ... gelar Raja / Sultan apa yg selayaknya nak beri ke saya agaknya ?....Ahaks !

    BalasPadam
  6. Sultan , Raja & Yg Di Pertuan .. tetap menjadi payung bagi kami semua ....
    dimana bumi dipijak , disitu langit di junjung !

    BalasPadam
  7. Tak mengapa bang...tapi kenapa harus jauh2 ke seberang sana disini juga banyak : )
    Kelompok ini diamanahkan untuk mewakili orang melayu seharusnya mereka bijak menjaga keaslian susur-galurnya. Ketulenan/Keaslian itu yang penting sebelum bicara hak bangsanya.
    Apalagi saat ini kelompok darah-biru sering saja menimbulkan masalah. Their existence to serve the country not to own the country.

    BalasPadam
  8. keaslian keturunan tu tetap akan jadi pertikaian jika terus di bincangkan ... bukankah dah jadi perkara biasa Raja pada zaman dulu berkahwin campur .. dalam epik Merong Maha Wangsa pun ada kisah dimana keturunan Raja dari barat berkahwin dengan keturunan Raja dari China kan ?... pada saya itu hal biasa jer , kerana keturunan Raja-Raja Melayu yg ada kini adalah hasil dari campuran perkahwinan berbagai Bangsa suatu masa dulu , Eropah , Arab , India & China / Indocina .... dengan makhluk ghaib pun ada tercampur sikit !
    So , kalau dulu boleh kahwin campur , kenapa kini tidak ?

    Mengenai masalah etika yg timbul oleh kerabat Raja ...itu tidak lebih dari permasaalahan yg timbul dari dirinya sendiri dan tak ada melibatkan ketulenan darah nya ..

    BalasPadam
  9. Waduhh ini nih jaman beraja di mata bersultan di hati he he he..
    Belum ada tuh yang namanya Malayan Union/Rizab Melayu/Ketuanan Melayu/Kedaulatan Melayu : )

    BalasPadam
  10. Antara keunikan institusi Raja nie Jim... sejarahnya amat lama dan antique !

    mengenai istilah " Kedaulatan Melayu " tu saya baru jer dengar , tapi kalau istilah kedaulatan
    Raja & rakyat ... memang dah lama wujud ceritanya .. :-D

    BalasPadam