بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Aidilfitri - 30 atau 31?

Pernah dapat emel berantai tentang tarikh jatuhnya Syawal di Semenanjung dan Malaysia Timur pada tahun ini? Saya percaya ramai yang dah terima. Tentunya kita tambah keliru bila baca emel tersebut.

Manakan tidak, dua bahagian Malaysia di timur dan barat Laut Cina Selatan dikabarkan (secara hukum alam) bakal menyambut 1 Syawal pada tarikh yang berbeza, iaitu 30hb Ogos di Semenanjung dan pada 31hb Ogos di pulau Borneo.

Tentunya kita yang terdedah dengan ilmu Alam moden tertanya-tanya bagaimana wilayah timur yang secara alamiah lebih dulu terima matahari boleh lambat sehari dari wilayah barat, apalagi dalam satu negara yang sama. Mungkin begitulah yang kita fikirkan.

Setelah diterangkan secara hukum Alam, kaedah penentuan hari baru dalam Islam ditambah dengan pencerapan cakrawala tentang kemungkinan dua hari berbeza di Malaysia Timur dan Barat, apakah pihak berkuasa agama di Malaysia ini bakal istiharkan Syawal jatuh pada dua hari berlainan untuk dua bahagian Malaysia di timur dan barat ini? Apalagi negara Brunei yang sepulau dengan Malaysia Timur dijangka turut sambut Syawal pada 31hb Ogos, sehari lebih lambat dari Semenanjung.

Mungkin atas kesadaran telah beredarnya emel berantai itu, banyak pengamal media sudah beri nasihat agar umat Islam seluruh Malaysia bersatu hati dan turutkan saja tarikh yang bakal diumumkan oleh penyimpan mohor besar Majlis Raja-Raja.

Mujur kita ada pemutus terakhir yang boleh dirujuk dan dapat jadi orang tengah bagi pihak-pihak beza pendapat. Saya teringat di negara jiran, 1 Syawal pada dua atau tiga tarikh berbeza adalah hal biasa mengingat banyaknya pecahan kelompok Islam di sana.

Apapun tarikhnya, selamat menyambut dua kemenangan untuk umat Islam di Malaysia. Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Selamat Ulang Tahun Kemerdekaan yang ke-54.

7 ulasan:

  1. Apapun Tarikh nya, Minumnya teh Botol Sosro...:-P

    BalasPadam
  2. Bang Karim ikut yg mana? Muhammadiyah apa NU?....

    BalasPadam
  3. Kalau di Saudi sdh Raya, sayapun Hari raya, logisnya Saudi waktunya lebih lambat dari Indonesia/Malaysia...

    BalasPadam
  4. masih belum boleh minum lagi karim, kan masih puasa :p

    BalasPadam