بسم الله الرحمن الرحيم

Selamat Datang

Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca

Kembara Paling Seram 2 - Banda Aceh

Tamat hari yang menyebalkan di Pulau Weh. Petang itu kami balik ke Banda Aceh dengan satu azam – mahu lebih hati-hati. Terlalu percaya pada orang tak jelaslah, maka duit kami cair 800ribu rupiah (270 ringgit) di pulau kecil utara Sumatera itu.

Tapi celakanya kami ulang lagi kesilapan yang sama. Sampai di Banda Aceh, lagi-lagi kami jadi satu-satunya mangsa lazat untuk direbut supir-supir lapar. Semuanya gara-gara terlalu leka lihat orang mancing di Pelabuhan Ulee Lheue hingga kami terlambat keluar dari pelabuhan. Tinggal hanya kami disitu, supir-supir lapar terus merayu-rayu minta kami gunakan jasanya.

“Mau ke mana mas?”, “Becak mas?” “Mau supirkah mas?” tit… tut… tit… tut… bla.. bla.. berpuluh ajakan bingit yang masuk ke telinga bersama bunyi horn yang nyaring. Biarkan mereka, kami lebih rela jalan kaki dari tergiur ajakan yang sebetulnya cuma umpan. Tapi sesudah satu kilometer menapak, kami tak larat lagi. Jalan yang kami lewati terlalu panjang seperti tak berhujung.

“Telefonlah Pak Tohir, supir teksi yang bawa kita dari lapangan terbang ke Ulee Lhee dulu” saran Azzam.

Pak Tohir sampai setengah jam kemudian. Cekap sekali, fikir saya. Selain hantar ke hotel, Pak Tohir juga tawarkan khidmat bawa kami jalan-jalan di sekitar Banda Aceh dan Lhok Nga dengan biaya 600ribu rupiah - sehari semalam untuk hari esok. Kami setuju. Caj yang dijanjikan teksi yang luas dan mewah di Banda Aceh rupanya jauh lebih murah dari naik becak sopak di Pulau Weh sana, fikir saya.

Sementara menanti esok, kami nginap di Crystal Guesthouse, Jalan Iskandar Muda. Hotel ini kami dapatkan dari Agoda. Ia baik sedikit dari penginapan di Pulau Weh kelmarin. Ada kipas dan dua katil bujang. Tapi bilik mandi masih dikongsi dengan penghuni lain di belakang. Bilik ini, dindingnya dari papan lapis nipis. Bunyi riuh ibu-ibu kampung yang ketawa mengilai dari bilik sebelah terdengar kuat di cuping. Mereka itu pengembara seperti kami. Hebat bukan?

Pagi itu, kamera sudah saya siapkan, handphone sudah penuh dicas batteri. Powerbank sudah terbekalkan kuasa yang cukup, dan saya serta Azzam sudah siap pada fizikal dan mental untuk teroka Banda Aceh. Pak Tohir pun pagi-pagi sudah sampai. Kami pasang impian – mencuba menginsafi diri dan tunduk melihat kuasa Tuhan ke atas mahluknya yang kerdil di bumi yang telah rosak ini.

Hari ini 26 Disember 2015. Masa-masa kami bakal terisi jadual padat yang dirangka Pak Tohir. “kedatangan kalian takkan dipersiakan” begitu janji supir tua itu. “siap-siaplah melihat kesan dahsyat tragedi 11 tahun silam yang telah membadai tanah rencong ini” sambung dia.

Jadual kami bakal dimulai di Kampung Lampulo, lihat kapal sangkut di atap rumah. Kemudiannya ke Kapal PLTD Apung yang terdampar dan menimpa sebuah rumah bersama lapan orang sekeluarga yang terkubur bersama. Lokasi ketiga, kami dijadualkan ke kuburan massal buat jenazah ratusan ribu arwah para korban. Keempat melawat Museum Tsunami Aceh. Seterusnya ke Pantai Lhok Nga dan ikuti tahlil perdana yang juga dihadiri Presiden Joko Widodo.

Pulangnya ke Taman Putroe Phang yang dibina mengambil nama Puteri Pahang. Singgah pula ke Muzium Aceh yang menempatkan sejarah kebudayaan Aceh sejak zaman gemilang kesultanan, hingga ia bersatu di bawah pemerintahan Indonesia. Begitu lengkapnya rancangan Pak Tohir buat kami. Sempurna sekali.
Hanya foto dari jauh
Sayang angan-angan tak seindah nyata. Hajat ke lokasi pertama telah gagal. Kunjungan ke Kampung Lampulo berlangsung tak sampai 10 minit. Objek kapal sanggut di bumbung rumah tak dapat kami teroka. Tulisan-tulisan yang mencatat nama para korban dan tuan punya rumah yang terkena musibah tak dapat kami baca. “kenapa foto-foto di sini?” teriak lebai berbaju rapi yang lintas di depan kami. Kami diusir, disuruh lebih sensitif pada hari ini - ulang tahun ke-11 hari duka. Kenapa perlu ada hari duka? Untuk apa ada hari khusus untuk itu?. Persoalan tak terjawab. Pak Tohir nasihatkan kami hormat saja adat setempat.

26. Disember 2015 -- Monumen Kapal PLTD Apung ditutup
Kunjungan ke lokasi kedua juga gagal. Objek Kapal janakuasa elektrik PLTD Apung yang terseret 5 kilometer ke kampung Punge Blang Cut, tak mendatangkan apa-apa hasil. Kawasannya berpagar, dan pintunya ditutup. Malah dari luar juga sulit merakamkan gambar. Kami pulang hampa.

Hanya Museum Tsunami dibuka
Lokasi ketiga berhasil. Museum Tsunami dibuka. Ramainya manusia hingga muzium jadi sesak. Tapi tak menghalang kami belajar banyak . Kami leka habiskan masa dua jam di sini dan baru tersedar bila Pak Tohir telefon suruh keluar.

Pulang semula ke teksi Pak Tohir, kami kehairanan. Dalam teksinya ada dua bagasi milik orang lain. “Ini tas siapa?” tanya saya. Pak Tohor hanya diam. Kami yakin Pak Tohir sempat 'makan luar' ketika sudah mengikat kontrak sehari dengan kami.

"Er, begini, di Lhok Nga sana lagi ramai orang. jalannya macet" Helah pertama dia, seolah mahu batalkan rancangan ke sana. Kami masih sabar dan tetap tahan diri. Masih mahu percaya. “kita makan dulu aja, lepas zohor nanti kita ke sana, barangkali macetnya udah kurang”. Saran saya, mencari jalan supaya dia tetap pada janjinya. Sebut tentang makan, Pak Tohir langsung setuju.

Sirap Betik
Santapan tengahari ini, kami nikmati nasi kari kambing ganja. Saya lupa nama warungnya. Tapi serius enak. Pakejnya selain nasi, ada salad, sambal belacan kicap dan air sirap betik. Sebuah hidangan yang membuat saya ingat hingga kini selain kisah kembara paling seram yang ini.

Sesuai seperti saranan, Pak Tohir hantar kami solat zohor di Masjid Baitulrahman. Sementara dia minta izin istirehat di rumah. Kami percaya janjinya.

Masjid Baitulrahman sesak. Jemaah ramai sekali. Sebahagian besar jemaah turut merakamkan gambar kenangan, termasuk saya. Sayangnya separuh ruang masjid ditutup. Seluruh sudut masjid yang ikonik dan fenomena ini tak dapat saya abadikan.

dalaman Masjid Baitulrahman
Pak Tohir tiba dua jam kemudian. Kami tak nampak lagi beg penumpang yang tadinya ada dalam teksinya. Tapi belum pun sempat masuk, Pak Tohir mula bersuara lalu langsung mematikan keterujaan kami. “jalan ke Lhok Nga lagi ditutup, percuma (sia-sia) kalian datang ke sana kalau tak bisa masuk” helah Pak Tohir berlanjutan. “jalannya pun kecil, mobil tak bisa lewat. Orang-orang pun pada (mulai) pulang. Baru pakcik tanya orang-orang itu, kakek itu, bapak itu, nenek, anak itu bla… bla... blaa” Makin melalut. Makin dia bercerita, semakin jelas tipunya. “ya sudahlah pak, kita balik ke hotel saja” keluh saya.

Bosan berurusan dengan orang tidak jujur. Jadual yang kami rangka terbubar paksa. Kontrak yang seharusnya sampai ke malam, tamat cepat jam 2.00 siang. Terlalu dini. Entah bala apa agaknya yang Tuhan turunkan kepada saya pada kembara kali ini. Pak Tohir tak mahu langsung kurangi upahnya walau jasanya tak sampai satu persepuluh tertunaikan. Sia-sia bertikam lidah. Terbang lagi duit kami 850ribu rupiah termasuk biaya taksi dan makan siang si supir tua itu.

Siang yang menyakitkan hati kami masih sangat panjang. Masih banyak masa, tapi kami sudah berhabis duit dalam jumlah yang cukup besar. Kami hanya memerap dalam hotel sambil melayani rasa hampa. Tak mampu ucap apapun selain menyesali apa yang terjadi. Ke depan, ada dua lagi destinasi yang harus kami tempuh. Entah apa lagi yang akan kami lalui nanti. Hanya mengharap yang lebih baik.

Terminal megah ini kosong melopong
27 Disember 2015. Pagi yang sudah ceria. Kami tinggalkan Banda Aceh dengan kenangannya yang pahit-pahit, Tidak ada apa yang lebih kami tunggu selain tinggalkan hotel ini secepatnya. Kemudian cari bas paling pagi untuk ke lokasi baru - ke Medan. Laluannya sudah saya tinjau siang-siang. Ada beberapa perusahaan yang sediakan bas ke Medan dari Terminal Penumpang Batoh, Banda Aceh. Lokasi hari ini, kami mahu ke terminal itu. Caranya kalau boleh kami mahu naik becak, biar lebih murah.

Tapi musibah pun datang, baru saja melangkah keluar dari hotel, Pak Tohir muncul di depan pintu. Serba salah jadinya. Pada pagi yang tiba-tiba suram itu, jasa Pak Tohir sekali lagi terpakai. Dan sekali lagi atas jasa menghantarkan kami ke Terminal Penumpang Batoh, dia minta upah 150ribu genap. Tak boleh dikurangi. Kami terkena lagi, padahal kami yang sebenarnya merancang kenakan dia. Duit kami terbang 1juta rupiah tanpa hasil di tangan supir penipu itu.

11 ulasan:

1. Saya yang baca pun jadi geram... hidup menipu tak berkat...

BalasPadam
  2. Rasanya orang yg suka menipu ni memang kurang duit.masa sy melancong di tagaytay(2 jam dr manila) pun sy dan suami kena pau oleh driver tricycle.lps tu memg sy hati2

3. Rasanya orang yg suka menipu ni memang kurang duit.masa sy melancong di tagaytay(2 jam dr manila) pun sy dan suami kena pau oleh driver tricycle.lps tu memg sy hati2

4. saudara fikirlah mengapa, banyak tempat lain didunia ini aceh paling teruk kena tsunami, sendiri mau ingat

5. Assalamualaikum,,,,
    salam sejahtera buat semua yang membaca salam puan / tuan
    mohon maaf kami numpang promotion

KERETA SEWA BANDA ACHEH & SABANG

Salam... Kepakaran Kami menyediakan perkhidmatan kereta sewa di Banda Acheh, Sabang, Airport & lain2 tempat. Kami juga menyediakan perkhidmatan sewa kereta dgn pemandu ke tempat Shopping, Melancong dan Situs Tsunami Aceh sebagainya sekitar Banda Aceh dan Sabang. Utk booking
    call. +6281263979828
    whatsapp +6281263979828

BalasPadam
  6. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWAKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN

PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

7. Asslamualaikum Tuan/Puan.

Sesiapa yang nak melawat ke Padang dan Bukittinggi jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PAKET TOUR DAN PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA UNTUK LAWATAN PADANG DAN BUKITTINGGI dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Our motto : We serve you with heart

Wassalam
    Contact person :

1. Amsyahril
    ( Director )
    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )
    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

8. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

BalasPadam
  9. Belum Pernah Melancong Ke Aceh? Kami Mempunyai Pakej Percutian Ke Aceh & Sabang Murah Terbaik.

Aceh adalah sebuah negri yang menjalankan Syariat Islam. Negeri Aceh ini pernah diterpa musibah Tsunami pada tahun 2004.

Namun kini Aceh telah bangkit dan meninggalkan pelbagai tempat lawatan menarik.

Kami adalah agency Percutian Aceh & Sabang Murah Terbaik di Bandar Aceh. Sila pilih Pakej Percutian Bajet Aceh & Sabang Murah Terbaik pada website kami dibawah ini:

Home Page :

www.percutianbajetaceh.com

Email : toursaceh@gmail.com

Call / Whatsapp : +6285361601061

BalasPadam
  10. Assallamu Allaikum ……… Wr Wb ………….
    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    JOM KE INDONESIA HORAS … !!! JOM KE LAKE TOBA

KAMI DARI SYARIKAT PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA, PELANCONGAN BERLESEN AHLI DALAM TEMPAHAN PAKEJ TOUR DAN SEWA KERETA KE MEDAN DAN TASIK TOBA

HARGA PROMO DAN MURAH :
    PAKEJ 03D/02N LAKE TOBA TOUR
    MYR 120 / DAY – FULL SERVICE

PAKEJ 04D/03N LAKE TOBA TOUR
    MYR 135/DAY – FULL SERVICE
    HOTEL 3 BINTANG DAN MINIMUM 04 ORANG

Sila searching di blog kami : http://traveltiara.blogspot.com, sebagian gambar costumers yang kami uruskan ke indonesia dan sila letak koment dan layanan Sewa Kereta dan Pemandun Pelancongan

TIDAK ADA TIPU …………
    TIDAK ADA EXTRA COST ………
    WHAT YOU PAY THAT IT WILL YOU GET ………

TUAN / PUAN MAU TEMPAH SERANG ? CUKUP DEPOSIT MYR 50 KAMI AKAN BOOKING BILIK / HOTEL DAN SELEPAS ITU VOUCHER HOTEL KAMI HANTAR KEPADA TUAN/PUAN VIA EMAIL ATAU WHATSAPP

SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    CELL / WA +6285358982828
    CELL / WA +6285762820068

11. Ittinerary Pakej Percutian Padang - Bukittinggi Sumatra Barat 4D 3N
    -----------------------------------------------------------------------------------
    *DAY 1 : AIRPORT-PADANG PANJANG- BUKITTINGGI ( L, D)*
    # Pickup di airport oleh tour guide kami
    # Bergambar di airport
    # Bergerak menuju Padang Panjang
    # Melawat Air terjun lembah Anai, Rumah gadang, kilang kulit
    # Makan tengah hari
    # melawat Kilang kain sulam
    # Melawat Kek bika talago
    # Menuju Bukittinggi
    # Makan malam di local restauran
    # Masuk hotel dan free program

*DAY 2 : BUKITTINGGI-PAYAKUMBUH - BATUSANGKAR (B, L, D)*
    # Sarapan pagi di hotel
    # Kita bergerak menuju payakumbuh
    # melawat lembah Harau
    # makan tengah hari di local restauran
    # menuju Batusangkar
    # melawat kilang kopi kiniko
    # melawat Makam raja, batu bersurat, Istana basa Pagaruyung
    # kembali ke Bukittinggi
    # makan malam
    # kembali ke hotel free program

*DAY 3 : BUKITTINGGI- MANINJAU-PADANG (B, L, D)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Jam gadang, pasar atas
    # Melawat kerajinan perak
    # makn tengah hari
    # Menuju maninjau
    # melawat kampong sungai landia - kampong minang nun di kejauhan
    # Lawang top view
    # melawat kilang gula tebu
    # bergerak menuju padang via malalak
    # tiba di bandar padang melawat Pantai padang, Masjid Al hakim
    # Makan malam
    # Masuk hotel
    # Free program

*DAY 4 : TRANSFER OUT ( B, L)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Batu malin kundang
    # jejantas siti Nurbaya
    # makan tengah hari
    # transfer kembali ke airport
    # tour end

- Tipping untuk tour guide dan driver RM10/pax/day
    - Tiket pesawat

*Child polition :*
    - Umur 0 – 2 th adalah free ( sharing bed )
    - Umur 3 – 5 th adalah 50% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 6 – 9 th adalah 60% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 10 – 13 th adalah 80% dari bayaran dewasa ( extra bed )
    - Umur 14 th ke atas adalah 100% sama dengan dewasa ( bed sendiri )