بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





BANJIR DI JOHOR - Indonesia turut prihatin.

Sebagai anak Johor, saya (secara peribadi) mengucapkan TERIMA KASIH kepada pemerintah Indonesia yang turut prihatin terhadap bencana banjir besar yang melanda Johor ketika ini. Akhbar (koran) Berita Harian, 20 Januari 2007 melaporkan pemerintah Indonesia turut menyampaikan bantuan berupa ubat, makanan dan selimut yang semuanya bernilai RM396,191. Bantuan yang dihantar menggunakan pesawat milik Tentera Udara Indonesia tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai, Johor semalam dan diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kelaurga dan Masyarakat Negeri Johor, Dr. Rubiah Kosai. Di kesempatan ini, saya juga turut berterima kasih kepada pihak-pihak lain yang turut menyampaikan bantuan.
Situasi terkini, air banjir masih belum surut di beberapa daerah walaupun keadaan cuaca semakin baik sejak beberapa hari yang lalu. Setakat hari ini, tinggal sekitar 53,000 mangsa yang masih berada di pusat-pusat pemindahan. Untuk rekod, banjir kali ini merupakan yang terburuk dalam sejarah dan kali pertama melibatkan kesemua lapan daerah seluruh Johor.

7 ulasan:

  1. Sama-sama...sesama tetangga bersaudara haruslah saling bantu membantu...Amin

    BalasPadam
  2. sama2 serumpun kan....sudah sepatutnya saling membantu....semoga cepat surut banjir nya.....dan para mangsa banjir, diberi ketabahan..amien

    BalasPadam
  3. sama-sama.alhamdulillah masih bis a membantu saudara serumpun.Malaysia kan juga sering bantu kita. terima kasih pula ya :)

    BalasPadam
  4. Tidak dinafikan apabila terjadi musibah di negara2 tetangga, M'sia adalah negara yg pertama sampai untuk menghulur bantuan. Bermacam tabung diwujudkan untuk membantu mangsa, bermacam konser dibikin untuk mengutip dana. Tapi apabila negara sendiri dilanda musibah! secara keseluruhannya M'sia masih lagi terkial-tial menghadapi bencana alam, apalagi bencana alam itu diluar dugaan. Banyak aspek yg perlu dikaji terutamanya proses menyelamat, pemindahan & lokasi penampungan (ada kes lokasi penampungan turut dinaiki air). Kepada negara jiran (Singapura & Indonesia) terimakasih atas bantuannya.

    BalasPadam