بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Artis Malaysia tidak dilayan adil di sebuah negara tetangga

Sebuah berita hiburan di dalam sebuah akhbar terkemuka berbahasa Melayu di Malaysia menyebut, beberapa artis popular Malaysia termasuk Mawi dan Jac telah dinafikan hak untuk dipromosikan di salah sebuah negara jiran. Menurut laporan, artis-artis popular Malaysia itu yang sudah pun sampai di ibu kota negara berkenaan terpaksa pulang semula ke Kuala Lumpur selepas mereka dihalang membuat persembahan di beberapa tempat di negara itu.

Laporan itu juga menyebut, ini merupakan kali kedua artis Malaysia dimalukan oleh beberapa pihak di negara berkenaan. Pada kali pertama dulu, kunjungan Mawi dan Jac terpaksa pulang awal kerana beberapa pengendali media disana membatalkan temuramah mereka pada saat akhir. Tindakan pihak terbabit seolah-olah mahu menyekat peluang artis Malaysia untuk diterima di negara itu sebagaimana peminat di Malaysia menerima penyanyi dari negara berkenaan.

Pada akhir perenggan, penulis laporan itu menuntut mana-mana penyanyi popular Malaysia agar melupakan hasrat untuk ke negara berkenaan kerana menurutnya industri hiburan di negara itu pun tidaklah sehebat mana.

Kata saya: Sebagaimana Malaysia memberi peluang yang luas untuk penyanyi dari negara terbabit hinggakan mereka begitu popular dan lagu mereka dinyanyikan dimana-mana di Malaysia, negara berkenaan pun sepatutnya memberi peluang serupa untuk penyanyi dari Malaysia. Saya fikir; jika kita dilayan seperti itu, sudah sampai masanya kita berbuat perkara serupa untuk penyanyi mereka. Mungkin mereka takut, nanti ramai yang akan sepopular Siti Nurhaliza.

96 ulasan:

  1. indonesia ?
    benarkah ?

    saya tak dengar berita itu di sini.....

    BalasPadam
  2. mungkin ada kesilapan.....he he he

    kita tidak merasa takut akan ke-popular-an MAWI, JAC.....biasa-biasa jer......

    BalasPadam
  3. Indonesie kah?
    sayapun tak dengar berita ini.
    @Mungkin mereka takut, nanti ramai yang akan sepopular Siti Nurhaliza.... ye tak mungkinlah takut.. mawi, jac... siape? kenal pun tidak org indoenesia....

    BalasPadam
  4. Industri hiburan Indonesia dg malaysia?? Jauuuuuuuuuuuuuh dong...
    Kasiaaaan deh loo malay yang sombong dan congkak!!!

    BalasPadam
  5. di indonesia kok tak ada berita soal ini ya fazli?

    BalasPadam
  6. emmm..... Saya kurang pasti tentang itu. Tapi rasanya dalam soal apa sekalipun, jarang berita tentang Malaysia dilaporkan di sana kecuali kalau berita itu ada kaitan dengan Indonesia. Contohnya kasus penderaan TKW oleh majikan Malaysia

    BalasPadam
  7. kayak ini yang awak maksud??
    di indonesia masih banyak yang kayak gini...

    BalasPadam
  8. Itulah yang seharusnya. Kita harus bersaing secara sihat

    BalasPadam
  9. bukan nak bermain api tp pemberitaannya terlalu berlebih2han...:D

    BalasPadam
  10. seperti apa? maaf saya kurang mengerti

    BalasPadam
  11. Tak kira dalam soal apa sekalipun, rasanya kita tidak harus takut untuk meceritakan perkara yang benar.

    BalasPadam
  12. kalau tidak diberitakan, mana mungkin bisa kenal..........

    BalasPadam
  13. mungkin juga sama dengan situasi di malaysia ya Fazli.
    masih ingat kasus nirmala bonat atau doktor azahari ditembak mati, media malaysia tak memberi porsi yang banyak.

    BalasPadam
  14. mungkin ada baiknya jika sumber beritanya disertakan.. cheers.. ^_^

    BalasPadam
  15. mungkin sumber berita juga disebutkan..dan validasi diperlukan di sini Fazli..takut mengundang fitnah...
    Siti Nurhaliza ngetop semua suka diIndonesia...Krisdayanti dll bersahabat baik dengan beliau..

    ~Saya fikir; jika kita dilayan seperti itu, sudah sampai masanya kita berbuat perkara serupa untuk penyanyi mereka~
    akankah perbuatan buruk dilawan dengan perbuatan buruk menghasilkan kemaslahatan?...astagfirullah...

    BalasPadam
  16. Sumber: Pancaindera. Muka 9. 08 Julai 07. Sebuah sisipan hiburan dalam akhbar utama Malaysia yang banyak menyiarkan tentang gossip artis Malaysia dan luar negara. Kesahihannya tidak saya ketahui. Tapi kalau betul seperti apa yang dikhabarkan, ini sesuatu yang tidak baik.

    BalasPadam
  17. Indonesia kah??? Semasa Mawi melawat ke Jakarta dalam Acara Titian Budaya Indonesia Malaysia, tak ada masalah dalam acara tersebut, mungkin karena membawah nama negara yaitu mewakili KEKKWA. Tapi mudah2an bukan Indonesia...Tapi memang Publik di Indonesia kurang mengenal siapa itu Mawi, Jac, Haziq, Bob dll, sebab hanya Siti Nurhaliza & Sheila Majid yg banyak di kenal orang Indonesia...Waktu acara Titian Budaya tersebut diadakan, sepertinya kurang promosi dan hanya disiarkan oleh TV lokal yaitu JAK-TV. Mungkin kalau memakai stasion TV Nasional macam Trans TV, RCTI, SCTV dll mungkin acara tersebut dapat berjaya karena ditengok berjuta Rakyat Indonesia.

    BalasPadam
  18. Azahari, Nordian Mad Top dan beberapa lagi warga Malaysia yang melakukan kekacauan di Indonesia sudah kami kenali. ada beritanya di sini, termasuklah kes (kasus) nirmala bonat yang butir-butir perbicaraan kes itu di mahkamah disiarkan hari-hari selama kes itu dibicarakan. Seperti kes Laut Ambalat, kami hanya menyiarkan sedikit sahaja tanpa ada unsur provokasi.

    Lain di Indonesia yang menyiarkan berita-berita seperti itu dengan panas dan penuh semangat nasionalisme hingga terjadinya bahan unjuk rasa di jalan-jalan hingga ada dikalangan warga yang sanggup membakar bendara.

    Pernah Udin dengar unjuk rasa membantah Indonesia oleh rakyat Malaysia?

    BalasPadam
  19. Jgnlah sampai rusak susu sebelangga karena nila setitik...Janganlah karena ulah segelintir orang, membuat hubungan dua negara rusak

    BalasPadam
  20. Ha ha ha ha ..ah siapa suruh pergi Indonesia ???? Sudah pulang saja !!! Saya pun kemarin baca juga berita IKON artis Malaysia tidak diterima dalam Berita Harian dan Utusan Malaysia ( sekadar menyebut sumber) Malah diusir he he he. Press Indonesia tau sama taulah...kalau tiada provokasi emosi warganya mana mau mereka terbitkan tak kan laku. Kalau Mig kita terlewat masuk, atau Frigate kita terlajak masuk satu saat pun disensasikan...he he biasaaa main emosii....ah aku tau kali lah itu...

    BalasPadam
  21. Siti juga da meredup di sini karena banyak yg kecewa dia menikah dgn Dato; K, he he he...

    BalasPadam
  22. kalo Mawi di suruh pulang saja....ha ha ha...

    BalasPadam
  23. InsyaAllah tidak akan rosak kalau sama-sama bertolak ansur. Ini tangungjawab kedua-dua negara

    BalasPadam
  24. Ah tak tau malu itu artis Malaysia ! orang tak mau eehhh pergi juga. Tak usahlah. Aku pun ikut malu he he he. Mulanya si Dayang udah ditolak oleh Indonesia eh mau-maunya juga ke sana lagi. Aku pun kalau ditolak sama orang Indonesia tak mau aku pergi! ; )

    BalasPadam
  25. Ditolak bagaimana yah? saya tak Faham, karena izin manggungnya ditolak atau apa? Perasaan artis Indonesia ke Malaysia tak pernah ada Masalah selama ini, begitu jg sebaliknya...(Contoh : 3 Diva, Siti Nurhaliza) malahan ajang pencarian bakat juga kayak Gank star dan KDI di Indonesia tak ada masalah (karena finalis KDI ada yg dari Malaysia dan Brunei)

    BalasPadam
  26. Saya pun tak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Pakdin sebenarnya membaca bahan sama yang serupa dengan apa yang saya baca dalam akhbar. Saya tak faham kenapa Indonesia tolak kemasukan Dayang Nurfaizah, Jac dan Mawi ke sana. Tapi anehnya, kes ini tak dilaporkan di Indonesia sendiri hingga warganya tak tahu. Mungkin sebab itulah ramai rakan-rakan Indonesia dalam multiply ini terpinga-pinga (penasaran)

    BalasPadam
  27. Akupun heran kok...
    Di Global TV saja diberitakan kok..

    BalasPadam
  28. Makanya mestinya media menjelaskan dulu duduk persoalnya sebelum memberitakan pada masyarakat...kalau hal macam ini terjadi, negatif thinking saja yg bermain, karena tak diketahui apa alasan Pemerintah Indonesia menolak kehadiran artis2 Malaysia yg sangat diminati di Malaysia, seolah2 Indonesia tidak menghargai sama sekali artis2 tsb...Kalau alasannya yg dituturkan Media jelas, mungkin dapat diterima apa yg menyebabkan penolakan ini...

    BalasPadam
  29. yah udahhh....kalo si Mawi disuruh pulang saja.....
    *maaf buat yg ngefan berat sama dia* ...hi hi hi...

    BalasPadam
  30. Ditolak 1. tidak dibenarkan melakukan show. 2. Tidak dipromosikan oleh press Indonesia, 3. disuruh pulang saja...sudah jelaskah saudara Karim ?
    Artis Indonesia ke Malaysia tak pernah ada masalah = benar sekali.
    Artis Malaysia ke Indonesia banyak masalah. Siti satu saja yang dibenarkan masuk setelah dulu suatu ketika jaman Shelia Majid dan rock 80-an.

    BalasPadam
  31. Kasian...Yah begitulah Birokrasi di Negaraku tercinta Pak din, jgnkan orang luar, yg warganegara asli saja kadang pening menjalani birokrasi yg berbelit2...nak apa lagi...Kita tak punya kuasa

    BalasPadam
  32. Tak kira Mawi atau Jac atao Dayang atau En, Jim sekali pun, semuanya rakyat Malaysia Semuanya patut dilayan sama rata.

    BalasPadam
  33. itu 2 cewe oke! tarik suaranya boleh juga! tapi yg cowo itu! alahai....cari makan di M'sia aja dehhh hi hi hi....*kpd penggemar si cowo! maaf skale lagi*

    BalasPadam
  34. menurut saya *out of topic*

    kualiti suara Jac dan Dayang --> bagus....Jac punya suara yang sangat tinggi. dan punya kesempatan untuk diterima oleh audiences di indonesia......Dayang --> suaranya bagus tetapi lagunya terlalu "biasa", sejujurnya, di indonesia banyak yang lebih bagus dari Dayang ......

    klow MAWI --> tidak di kenal di indonesia dan saya sudah mendengarkan beberapa lagu Mawi.....jenis musik dan lagu MAWI tidak akan cocok dipasarkan di indonesia...kerana type nye terlalu melayu....di indonesia tipe lagu melayu sudah ditinggalkan...berganti dengan tipe lagu yang More Progressif.....

    BalasPadam
  35. pendapat ini boleh diterima. ;-) Ini satu komen yang membina.

    BalasPadam
  36. Dan kalau Mawi ingin masuk pasar Indonesia, harus merubah total aliran musiknya Li...sudah makin progresif kita saat ini.
    Betul kata Jazz, kalau Jaclyn masih ada peluang cepat diterima disini, asal juga rajin2 KL-Jakarta seperti yang dilakukan Siti dulu. (jujur aja aku cukup suka suara Jac)

    BalasPadam
  37. Mawi tue aku satu kapal dengan Jimmy lah no further comment.

    BalasPadam
  38. terima kasih......he he he

    aku juga punya beberapa koleksi lagu malaysia :

    - cassette --> sheila majid (my fav - tetapi saya sedikit bingung dengan jolokan "ratu jazz")
    - cassette --> anita sarawak (singaporean...???)
    - mp3 --> Jac, Mawi, M Nasir, Dayang, Reffuge.....


    *FYI : saya bukan peminat CT...he he he*

    BalasPadam
  39. Anita Sarawak dan M.Nasir memang kelahiran Singapura.

    BalasPadam
  40. Saya kira Anita Serawak kelahiran Serawak, xixixixixiixixixi=))

    BalasPadam
  41. Mawi mungkin diterima jika ia nyanyi dangdut...(kucing garong - versi Mawi, keren kalee???)
    kalo model melayu gitu...tauuk ya? mungkin cuman di Riau, Aceh, Sumut gitu..

    kalo difikir-fikir...
    why malaysian artists not so popular here? --> they gotta be 'unique' then we'll buy
    why not many news from malaysia? --> it's been 33 povinces here with so many problems
    except there's a coup d'tat like in Thai or Abu Sayyaf
    in Philipines...make it like ones in M'sia then it's gonna
    be hot news here

    BalasPadam
  42. Mungkin kalau Mawi menyanyikan lagu-lagu melayu dan di pasarkan ke Sumatera, mungkin laku lagu2nya...

    BalasPadam
  43. Saya rasa, masalah artis Malaysia jarang diterima di Indonesia merupakan satu kisah lama yang terus berulang. Ketika zaman kegemilangan Search hingga muncul kumpulan2 rock lain sekitar 90-an (di Malaysia dipanggil zaman rock kapak) seperti Iklim, Mega dan lain-lain kumpulan yang popular di Indonesia waktu itu, mereka sebenarnya turut dikenakan berbagai syarat sebelum popular di Indonesia. Antara yang pernah saya dengar, artis Malaysia yang hendak membuat konsert waktu itu haruslah menjemput beberapa artis lokal untuk konsert bersama. Mereka (artis Malaysia) tak dibenarkan 'berdiri sendiri'. Lagi kes yang pernah saya dengar, lagu popular milik artis Malaysia waktu itu harus dinyanyikan semula secara berduet dengan artis lokal sebagai syarat untuk artis itu masuk ke pasaran Indonesia.

    saya kira, Malaysia tidak pernah membuat layanan seperti untuk artis luar termasuklah dari Indonesia. Surat khabar hari ini pun ada menceritakan kisah lain tentang layanan buruk Indonesia untuk artis dari Malaysia. Rasanya tak payahlah saya panjang-panjangkan.

    Untuk rakan-rakan Indonesia, anda diharap jangan riak di atas kepopularan artis negara anda di Malaysia waktu ini. industri hiburan di Indonesia pun pernah melalui zaman gelap satu masa dahulu. Waktu itu, muzik dari Malaysialah yang menjadi penyelamat kegelapan dunia anda.

    Ingatlah... hidup ibarat roda yang berputar.

    BalasPadam
  44. Fazli, tak ada untungnya membesar2kan artis...mereka berjaya kita juga tak merasakan hasilnya...Riak dan sombong hanya karena mereka jg perbuatan yg sia2...nambah dosa saja

    BalasPadam
  45. lucu....hi hi hi...*kasih 5 bintang ahh*

    BalasPadam
  46. ya... saya pun bukan ikuti sangat dunia hiburan ni. Cumi perkara ni saya bangkitkan sebab ia melibatkan negara. saya gunakan perkataan 'riak' sebab ramai kawan-rakan indonesia yang nampaknya macam bangga bila muzik mereka di popular di Malaysia. sebab tulah saya cakap, ibarat roda, sekejap kita di atas sekejap kita dibawah. Awak terkecuali En.Karim. janganlah susah hati.

    BalasPadam
  47. sebenarnya ini kan 'pasar' yang berlaku,
    jika ia memang 'bagus' pasti tak payah nak 'promote' pun orang beli plak..
    macam "christian Bautista" dari filipina, dia tak promote susah2 tapi karena lagu diorg memang bagus ('something in the way u look at me/hands to heaven)..itu pun laku jual kat sini..

    bukan riya' kok fazli, buat saya asal dia bagus pasti saya beli..
    dulu semasa kuliah saya keje part timer sbg juruhebah di radio swasta di solo, masa tue pun saya masukkan beberapa lagu m'sia yang unique macam NICO, KRU, beberapa Fauziah LAtiff (asalkan judul lagu jangan terlalu bombastis**), Aishah, Maizurah

    btw saya belum pernah dengar secara utuh albumnya Mawi jadi saya belum boleh kasih komen..
    ** bombastis nie maksudnyer tajuk jgn meleleh-leleh macam "Teratai Layu di Tasik Madu" aih..
    hehe no fence fazli...

    setakat nie Jaclyn Victor harusnya boleh penetrate pasar kat sini..go jac!!

    BalasPadam
  48. udah lah itu. Orang gak mau ehhh maunya juga terhegeh-hegeh ke sono. Gak usah ! he he he aku punya prinsip sih gampang ajah!. Musik Indonesia pun bukan semuanya bagus!!

    BalasPadam
  49. slow down....
    "mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak mesti menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"

    inilah harga orang berjiranan...pahit manis kita arungi bersama...
    kalo ader silap kato...maaf banyak-banyak

    BalasPadam
  50. Aku maafkan dan jgn ada salah faham lagi OK, xixixixixixiixixixixixixixixiixixixi:-P

    BalasPadam
  51. kalo bisa ngobrol gini,mata bertemu mata uenakk yahh...bisa nyampe pagi...xixixixi...

    BalasPadam
  52. asal jangan tonjok2an..(begaduh)...santai jerr..
    btw..
    I just think that...hey, Astro (malaysian tv cabel) is officially operated here in Indonesia (few cities first)...it's probably wiser they add some great malaysian artists into its filler...there'll be no 'halangan' I guess..(btw...still guess "dihalang-halang"...hari gini masak sih ada larangan2 izin sih? jangankan malaysian artists geto...yang ajaran komunis...kristen pro zionis..etc--etc..pon masuk bebas kat sini...
    --zaman orde baru mungkin lah banyak larangan....tapi orde reform SBY ini kan bebas masuk-keluar semua...ahh never mind...nanti panas lagi) :)

    Or better...make like Redifussion FM in KL (which plays Indonesian pop) but...this in Jakarta or other big cities (Medan...or Bandung)...with more KL's artists in its playlists (a franchise radio I guess)

    How bout that?

    ps: Do not underestimate Malay asli album...like that of Siti or Noranisa Idris..
    It may doesnt get any airplay since no radio station with that format...but it sells a lot here
    Siti's cindai/sanggar Mustika are all sold over 150.000 copies with that of Seri Banang (with Noranisa) which sold less but masih lumayan...I mean this traditional flavor had its own pasar...
    no such a great hits on radio, but it still makes money!!! (money for them..not 4 us hehehe)

    BalasPadam
  53. Skrg. di panggil Red FM mas.....
    : )

    BalasPadam
  54. santai terus....

    Mungkin bukan halangan secara total, tapi barangkali merupakan syarat/aturan : kalau anda mahu ini, anda harus buat begini dan begini dan begini (contoh) , Hal ini mungkin tak diberitakan di sana hingga ramai yang tak tahu. Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang. Gak papa lah, hiburan bukan pengukur hubungan antara Malaysia-Indonesia.

    Betul Astro sudah bersiaran di beberapa kota di Indonesia. Untuk makluman kawan-kawan, saluran yang disediakan Astro Malaysia dan Astro Indonesia tidak sama. Astro Indonesia HANYA menyiarkan saluran intranasional, saluran tv Indonesia dan beberapa saluran milik astro sendiri yang tidak berimejkan mana-mana negara. Di Malaysia ini, beberapa siaran astro (prima, kirana, aruna dll) pun lebih banyak menayangkan sinetron @ muzik Indonesia berbanding Malaysia.

    saya pernah dengar radio lokal di Pekanbaru dan Padang (mungkin juga di Medan). Memang banyak lagu Malaysia dimainkan di sana. Semua itu adalah lagu-lagu lama (akhir tahun 80an dan 90an) nyanyian artis Malaysia yang pernah popular di Indonesia satu masa dahulu. Tapi lagu nyanyian pendatang baru dari Malaysia sudah tidak mendapat tempat. Mereka juga mahu popular tapi seolah-olah disekat. Entahlah.... industri hiburan bukan segalanya.

    BalasPadam
  55. Aku pikir itulah kekuatan media, mampu membolak balik opini publik, membesar-besarkan yang kecil dan mengecilkan yang besar.

    Saya sebenarnya tak faham, layanan buruk macam mana yang diterima artis-artis Malaysia di Indonesia. Jika satu artis tak dapat sambutan yang meriah dari peminat lokal, itu pure mekanisme pasar, mereka suka lalu mereka cari.

    Yang pasti, ini masalah selera.

    BalasPadam
  56. tentang ketidakadilan Indonesia menerima artis Malaysia untuk dipromosikan di sana. Indonesia mengenakan macam-macam aturan untuk artis Malaysia yang mahu mengembangkan karier di sana. sedangkan Malaysia menerima sesiapa saja atris dari pelbagai negara yang ingin membina karier di Malaysia tanpa perlu ada aturan tertentu. Ini bukan soal mekanisme pasar dan ini bukan soal selera kerana muzik adalah universal. Semua genre ada peminatnya.

    lagu-lagu dari Indonesia pun kalau tidak dipromosikan di Malaysia tidak akan popular seperti hari ini.

    BalasPadam
  57. yang ini betul. Media kita yang bodoh he he he he

    BalasPadam
  58. Aduh bolak balik masalah ini lagi...letih dengarnya..tape dech

    BalasPadam
  59. probably...it's not just that 'stupid' reason
    but cuz there are people who love to listen to (market to sell)
    ..indo-students, tki,indonesian perantau...and mostly: Malaysian people themselves!!!
    How shocking...!!!
    Media would do anything for the money....
    forget nationalism..welcome capitalism!

    BalasPadam
  60. probably...it's not merely just that 'stupid' reason
    but cuz there are people who love to listen to (there's market to sell)
    i.e:..Indo-students, tki,indonesian perantau...and mostly: Malaysian people themselves!!!
    How shocking...!!!
    Media would do anything for the money....
    forget nationalism..welcome capitalism!

    BalasPadam
  61. Dulu saya suka KRU! sekarang artist Malaysia yang saya suka Jacklyn Victor "Gemilang" mantap beb! Saya juga pendengar setia ERA Rentak Muzik terkini, tapi mungkin 60% lagu di Era adalah lagu Indonesia.

    BalasPadam
  62. Yang terbaru di Anugerah ERA 2007, Samson dengan lagunya Kenangan Terindah menduduki carta nombor 1 terlama selama 2007.

    BalasPadam
  63. Sekarang ni macam ni la keadaannya. Memang Artis Indonesia mendominasi industri hiburan di Malaysia. Tapi artis Malaysia dah mula mengorak langkah untuk ke depan. sayangnya ramai bakat dari Malaysia yang diketepikan terus di Indonesia tanpa diberi peluang untuk mereka menunjukkan bakat terlebih dahulu. Saya rasa, muzik Malaysia sudah mula bangkit kembali.

    Kalau tengok situasi sekarang, kamu tak boleh kata muzik indonesia digilai di Malaysia sejak dulu. Industri hiburan ini seperti roda. dulu pun Indonesia pernah berada dibawah.

    BalasPadam
  64. Apakah ada lagi artis Malaysia yang ingin coba peruntungan disini?
    Kalau aku bilang sih...tetap Jac yang potensi terbesar...

    BalasPadam
  65. Menurut saya : Muzik is music, jadi ianya bersifat universal. Tak pandang dari mana, asal sedap jadilah beb. Faizal OIM juga bagus. Tapi mungkin pendengar lagu indonesia/melayu di Malaysia dengan indonesia berbeza. di Malaysia hanya didengar oleh kaum melayu, di Indonesia didengar oleh semua kaum. :)

    BalasPadam
  66. Menurut saya sebaiknya sesama negara boleh saling membuka relay TV. Indonesia membuka diri untuk relay stesen RTM1, RTM2, TV3, NTV7, 8TV, TV9, sebaliknya Malaysia membuka diri untuk relay stesen TVRI, SCTV, RCTI, ANTV, GTV, TRANSTV, TRANS7, TPI, INDOSIAR, METROTV, etc. Jadi akan semakin mengurangi perbezaan kata-kata dalam bahasa Malaysia/Indonesia.

    BalasPadam
  67. bwahahahhaahha trust me guys malaysian artist is not as good as you think... for us in indonesia your your taste.. is, i'm sorry to say.. bad.. hahahhaah.. and i think is bot because we dont give a change to tour artist to develop in indonesia, but rather because they can't be flexible with our taste.. that is why only a few of your artist can be success in my country... and by the way.. stop ripping our possession like angklung.. and our national folk song .. if you want your country being recognize.. then just be proud with your own national culture!!

    BalasPadam
  68. hi semua, gw dah baca komentar lo semua tentang negara gw mulai dari musik sampai politik sepertina lo semua berpandangan miring terus,
    Gini 1 hal yg mesti lo ingat klw artis indonesia mendominasi Malaysia itu karena publik malayasia menerima, klw g terima mana munkin artis indonesia bisa terkenal di negara lo. dari hal itu mestina jadi bahan evaluasi bagi artis malayasia untuk membuat lagu yg sesuai dengan jaman, selera pasar, dulu di era 80 an banyak koq artis malaysia terkenal di Indonesia, karena apa ?, karena dulu selera pasar musik di indonesia suka dengan jenis lagu malayasia, mengenai cerita banyak cekal buat artis malaysia itu hanya isapan jempol dari orang yg kalah bersaing dalam kompetisi, mari - mari kita bersikap Profesional jangan kita punya sikap seorang pengecut,
    oh ya khusus buat Pak Din, baca baik baik Din, di Indonesia mengenal adanya 1 Nusa, 1 Bangsa dan 1 Bahasa Yaitu INDONESIA, klw kamu bilang ada kapal mig atau freegate yg kelewat masuk kewilayah tertorial indonesia tidak sengaja saya masih bisa terima, lalu saya mau tanya bagai mana klw ada negara yg mengambil pulau milik negara kamu ?, apa kamu akan diem, duduk manis sambil makan kue ?, tolong jawab !!!, mari kita diskusi neh alamat email gw, fahawi@yahoo.co.id
    tlp (0232) 875135 ,

    BalasPadam
  69. buat masalah musik gw orang musik !!, gw bisa terima semua jenis musik dengan 1 syarat musik itu ENAK DI DENGAR, g Indonesia aja klw g enak di dengar buat apa!, pasti g laku, nah kita introfeksi lah kenapa musik malaysia g laku di indonesia malah sebalikna, soryy bukan gw menjelekin musik malaysia, mnrt gw musik malaysia udah ketinggalan jaman g Up To Date, makana g heran musik indonesia mendominasi di malaysia
    sekedar berbagi rahasia musik indoneisa bisa laku di malaysia karena musik Indoneisa itu untuk dijual bukan buat di dengerin sendiri, karena bagus atau tidak itu jawabanna ada di telinga pembeli, klw bagus beli klw g y buang,
    jangan merasa musik kita bagus karena pendapat sendiri, !!! tapi harus pendapat pasar, kecuali klw lagu atau musik yg kita buat khusus buat koleksi pribadi g dijual, itu lain masalah berarti kita g perlu bicara kualitas, meski suara atau musik seperti kaleng rombeng juga klw buat didengerin sendiri seeh y enak aja. g masalah

    BalasPadam
  70. KHUSUS BUAT YANG NAMANYA PAK DIN !!! KAMU SAYA TUNGGU
    MARI KITA BICARA SEBAGAI ORANG NASIONALIS PADA NEGARANA MASING MASING
    JANGAN LUPA !!!!, GW TUNGGU JAWABANA LO !!!

    BalasPadam
  71. Terima kasih kerana mungunjungi lamanku. Pakdin mungkin terlepas melihat reply kamu kerana artikal ini sudah lama saya siarkan. Gak papalah.... biar saya jawab bagi pihaknya melalui perspektif peribadi saya.

    kata kamu muzik itu universal. Betul itu. aku setuju. Dan aku harap kamu juga setuju bahawa, muzik Malaysia dan Muzik Indonesia masing-masing pernah melalui sisi terang dan gelap. Kita mulakan dari tahun 1950-an. Ketika itu, Seluruh Nusantara mendengarkan muzik dari wilayah kami (Malaya) yang ketika itu terkenal dengan kehadiran P.Ramlee (termasuk filemnya). Malangnya pada tahun-tahun 70-an, muzik Malaysia mulai jatuh. dan kami remar mendengarkan muzik dari Indonesia. Pada tahun-tahun akhir 80-an dan 90-an, muzik Malaysia bangkit kembali dan diterima baik di Indonesia yang pada ketika itu masih terikat pada genre lama. Dimulakan dari SEARCH, kemudian Wings, Mega, Iklim dan diikuti dengan group yang lain-lain. Ketika itu pemuzik indonesia seperti termotivasi hingga akhirnya muncul group Indonesia seperti SLANK yang akhirnya menjadi popular.

    Dan mulai awal tahun 2000, muncul Sheila On-7 menjadi pelopor genre muzik baru yang lebih segar. Benar kami suka dan menerimanya. Tapi kamu perlu tahu juga kalau Sheila On-7(dan group-group lain yang muncul selepas itu) menjadi popular di Malaysia dikeranakan banyaknya warga Indonesia di Malaysia (lebihi 2juta - lebih banyak daripada keturunan India Malaysia).

    Tentang pulau... ? sila nyatakan pulau Indonesia mana yang kami ambil. Adakah kamu tidak menerima keputusan mahkamah antarabangsa yang memutuskan Sipadan dan Ligitan milik Malaysia?

    BalasPadam
  72. cewek tue faz...ajak kenalan sekali...siapa tau berjodoh...hehehehe

    BalasPadam
  73. ala indon je kata x der pe sbb korang yang buat jgn tipula klu kata x de ape2 bila artis malaysian pegi indon x dilayan dengan baik memang benar. saya x pernah dengar pun artis mlysia dilayan dgn baikkat sana kita je buta layan artis indon dtg sini layan dgn baik. dg tu mmg mcm tu penipu dtg negeri org buat kacau dan perangai mcm hantu

    BalasPadam
  74. hmm..skang nih boring- radio sume kuar lagu indon...esp era n hot fm...tak 2jam lagu yg sma dimainkan...sian artis msia...

    BalasPadam
  75. sekedar info saja buat saudaraku di malaysia......kalau di kota saya(Palembang)...Di radio daerah kami masih sering di putar lagu irama melayu !.... contoh artisnya : P Ramlee(Anakku Sazali,maafkan kami),SM Salim(Tak Seindah Wajah),S Jibeng(Inai Di Jari),A Ramlie(Oh Fatimah),Jamal Abdillah(Zapin Aidil Fitri,Zapin Berpesan),Sharifah Aini(Takkan Melayu Hilang Di Dunia),Syura,Noraniza Idris, dan masih banyak lagi...apalagi lagu nasyidnya ..hampir di setiap radio!!!
    jadi intinya kita ini satu rumpun...marilah kita selalu menjaga persaudaraan kita ..semoga allah Swt meredhoi ...amin.

    BalasPadam
  76. tu lah......... bila da berbangit soal begini serupa nak gaduh....KITA SESAMA ISLAM bersaudara tak kira apa bangsa .....

    BalasPadam
  77. tanyaken pada si Ashraff Sinclair...he he

    BalasPadam
  78. Ha ha memang aku terlepas kereta api. Ini juga yang menjadi pertanyaanku. Baru-baru ini Singapura menang hak Batu Putih. Malaysia kalah di mahkamah. Tidak repot,tidak ribut,tidak dipermasalahkan. Itulah supaya tidak lari dari topik asal sehari dua ini di Malaysia telah muncul band-band yang dulunya underground ditukar menjadi "indie" pemainnya masih muda sesuai selera majoriti anak muda,sudah mula mengambil tempat group muzik dari Indonesia. Yang protes itu band-band rock 80-an...ya maklumlah tidak relevan lagi sekarang tidak mewakili semua orang Malaysia.

    BalasPadam
  79. Please deh..............sampe kapan nak bergaduh masalah itu. Pikirin tuh pembantaian orang israel pada orang palestina.
    Ya ALLOH, jangan lenakan kami dalam kehidupan dunia yang sementara ini

    DAMAI DONK..........................

    BalasPadam
  80. Kami gak mau bergaduh mbak. kami orang yang baik. Sumpah!!.. Kami cuma pertahankan diri dari serangan yang bertalu-talu.

    Kalau mbak sendiri yang dituduh maling pulau, caplok budaya, racist, jahat, pemerkosa, arogan dan lain-lain tuduhan melulu gimana? masak sih mau diam aja...

    BalasPadam
  81. Sabar jalah.. Lagipun muzik kita telah kembali bangkit melalui band2 indie..

    BalasPadam
  82. Saya rasa media atau orang atasan di Indonesia terlalu mementingkan diri sendiri...... Dan orang di Malaysia kadang-kala terlalu sentitf...... (personal opinion....)

    BalasPadam
  83. Gue yakin Indonesia nggak memproteksi artis2 dan musik dari Malaysia. Soal urusan musik dan film Indonesia itu lebih liberal dibanding Malaysia. Kalau kalian punya artis/musik yang bagus dan layak dijual di Indonesia kenapa harus takut bersaing? Kalau ada artis kalian yang tidak boleh tampil di Indonesia, itu mungkin cuma masalah ijin kerja. Meskipun orang Malaysia tak perlu pakai visa jika datang ke Indonesia, tapi kalau urusan kerja/nyanyi ya harus tetap memakai ijin. Gitu loh....

    BalasPadam
  84. Fazli, hampir semua respon kamu kekanak-kanakan ya... dan selalu berulang-ulang jawabannya...
    Sorry, peace!

    BalasPadam
  85. Jujur sebenarnya lagu indonesia ngak sehebat mana... orang Malaysia ni mmang sikap terbuka dengan muzik luar... mereka trima apa shj yg masuk... kerna muzik itu universal... dulu lagu latin popular di sini, juga lagu hindustan & lagu genre timur tengah...pokoknya org Malaysia sgt mudah mnghargai & mnikmati muzik... pada masa yg sama lagu2 artis lokal juga digemari... hanya kerana bahasa lagu indonesia mirip dgn bhasa lokal jadi mudah diterima oleh org Malaysia... xsmestinya semua bagus... ad juga lagu Indonesia yg jelek tp ttap diputar di radio krn stesen radio mhu pikir pasal untung saja... ternyata kini artis Malaysia tak perlu kecewa krn tak dapat masuk pasaran muzik Indonesia krn pasaran muzik kita jauh lebih bagus... kita punya bakat antarabangsa yang mendunia jauh lebih hebat dari Indonesia spti Yuna (US & Eropah),Miz & Resh (US),Shila Amzah (China) & Sheila Majid (Japan) di samping artis2 hebat yg lain yg juga terkenal di Indonesia sendiri sprt Siti Nurhaliza... jadi jangan kecewa ya...artis kita ternyata jauh lebih unggul dari tetangga...

    BalasPadam