بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





CONGKAK - Awalan yang baik, penyudah yang mengecewakan

Rating:★★★
Category:Movies
Genre: Horror
Semalam sempena masa terluang, saya berpeluang menonton filem seram terbaru Malaysia; Congkak. Sebuah filem seram yang dikatakan mengguna sistem bunyi canggih dan mengadun teknik penceritaan yang lain dari yang lain.

Hasilnya memang tak dinafikan, Congkak menyajikan satu kelainan visual, system bunyi dan penceritaan. Tiada lagi adegan hantu yang menayang muka hodohnya kemudian menakutkan pemain filem dan juga penonton. Tahniah untuk itu. Filem ini juga berjaya mengetengahkan satu permainan tradisional Melayu sebagai medium perantaran antara manusia dan mahluk ghaib. Tahniah sekali lagi.

Namun harapan untuk melihat kelainan filem ini berterusan sampai penghujung tidak kesampaian kerana sedikit kecacatan dihujung cerita. Bermula dengan kisah realistik, filem ini berakhir dengan adegan karut umpama dongeng dulu-dulu, sedikit sebanyak menjejas imej keseluruhannya. Sayang, cerita yang dihasilkan dengan teliti di babak-babak awal berakhir dengan pembikinan yang ala-kadar dihujung cerita seolah-oleh pengarahnya tak sabar untuk menyudahkan tayangan.

CONGKAK mengisahkan sepasang suami isteri bersama dua anaknya yang bercadang bercuti di sebuah desa yang jauh dari kesibukan kota. Keluarga itu menginap di sebuah rumah lama yang didakwa dibeli dari seorang teman. Masalahnya bermula bila Lisa, anak bongsu pasangan tersebut tiba-tiba terganggu bunyi aneh di rumah tersebut seolah-olah ada penghuni lain selain mereka sedang bermain congkak.

Kejutan berterusan bila Lisa secara tiba-tiba menemukan sebuah congkak lama di dalam sebuah bilik di rumah tersebut. Penemuan itu mengejutkan ibunya yang sejak awal merasakan sesuatu yang aneh wujud di persekitaran rumah mereka. Keanehan terus berlaku apabila kelakuan Lisa semakin berubah. Dia berkejar-kejaran seorang diri, bermian congkak seorang diri dan mendakwa diajak seseorang 'rakan' ke sebuah semak berhampiran yang sebenarnya tapak sebuah kubur lama.

Kemuncak keanehan berlaku apabila Elly, kakak kepada Lisa yang gemar bersendiri tiba-tiba diserang hesteria. Kejadian ini membuatkan keluarga tersebut bercadang keluar dari rumah yang dihuninya itu. Bagaimanapun, keputusan itu menimbulkan gangguan lain yang lebih banyak dan serius termasuklah kehilangan Lisa secara tiba-tiba. Lisa Dipercayai dilarikan makhluk halus yang menjadi penunggu di rumah tersebut.


Setakat ini, saya menilai cerita itu sebagai membanggakan. Untuk babak sambungan, sayang, ia tak ubah seperti kisah-kisah karut yang pernah disampaikan seorang ibu kepada anak-anaknya untuk menyuruh mereka tidur.

Kisah disambung dengan kemunculan seorang lelaki tua, berkemungkinan bomoh/dukun yang datang secara tiba-tiba tanpa diundang. Lelaki tua itu kemudiannya menawarkan pertolongan dengan membaca kalimat berunsur islam sambil mengasap kemenyan. Berkat kalimat dan asap kemenyan yang dibakar lelaki tersebut, turunlah dari awan seorang perempuan tua (penunggu rumah) bersama Lisa yang disangkakan hilang itu.

Kerana kehandalan lelaki itu, Lisa berjaya dilepaskan dari kawalan penunggu tersebut. Penunggu itu akhirnya berjaya dihapuskan setelah dia dikebumikan hidup-hidup dalam tanah yang merekah akibat dipukul si bomoh. Bagaikan ada 'mukjizat’, tanah yang dipukul si bomoh tertutup semula tanpa meninggalkan kesan. (setahu saya, tidak ada siapapun di dunia dikurniakan mukjizat selain para Nabi - tak tahulah). Cerita itu berakhir selepas keluarga tersebut pulang ke tempat tinggal mereka.


Sayang sekali, mulanya saya bayangkan gangguan yang berlaku itu dapat diselesaikan degan idea yang lebih baik. Saya sangkakan, si bapa sebagai ketua keluarga akan berlari meminta bantuan pada orang-orang kampung. Ketika itu, barulah terasa betapa sukarnya mencari pertolongan di waktu awal pagi sewaktu orang-orang kampung masih tidur. Hasil mencari bantuan yang berterusan, saya harapkan dapatlah si bapa bertemu dengan imam (cerdik pandai agama) di situ.

Kemudian, hasil amalan; contohnya doa, zikir, sembahyang dan lain-lain tanpa perlu mengasap kemenyan, akhirnya gangguan di rumah tersebut berjaya dikurangkan dan kehilangan Lisa turut sama dicari oleh penduduk kampung dalam satu operasi pencarian. Berkat kesabaran dan amalan menurut Islam sebanar tanpa perlu ada unsur tahyul, Lisa berhasil ditemukan dalam keadaan lemah, kusut masai dan terpinga-pinga. Rasanya ini lebih baik dan realistik dalam masyarakat - Tak tahulah. Mungkin saya hanya pandai mengkritik

10 ulasan:

  1. wah.. abg fazli dah jadi wartawan hiburan.. hehehe... thats was nice tho..

    BalasPadam
  2. ada gaya jadi wartawan hiburan En. Fazli....hu hu

    BalasPadam
  3. hehehe... ni saja jer nak penuhkan masa......

    BalasPadam
  4. Congkak kalau disini artinya sombong, angkuh

    Kalau congklak baru kita kenal, di Jawa disebut Dakon

    BalasPadam
  5. kalau gitu congkak di Indo = bongkak di M'sia

    BalasPadam
  6. memang susah nak cari cerita yang menunjukan kehebatan ilmu allah yang tulin.silap silap gaya khurafat yang tak disedari ataupun mengelirukan orang islam sendiri

    BalasPadam
  7. Ia, macam perbuatan syirik saja...cukuplah doa dan zikir...

    BalasPadam
  8. kurang gemar filem melayu, maaf ini hanyalah pandangan peribadi....

    BalasPadam