بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





UKHUWAH KE KUDUS, Semarang, Jawa Tengah.

Percaya tak saya pernah tinggal di sini?




Jangan cemburu!, Inilah gambar-gambar kenangan sewaktu saya menginap empat hari di Desa Karangrowo, Kecamatan Undaan, Kabupaten Kudus, Jawa Tengah. Indah bukan? Sampai sekarang masih terasa damainya suasana desa. Sawahnya terbentang luas, sungainya mengalir perlahan. Rumah-rumah warga dibina sekadar seadanya dan penghuninya adalah manusia-manusia terbaik yang cukup mengerti betapa tingginya nilai persaudaraan. Ah, indahnya tak tergambarkan.

Selain di desa Karangrowo, ada juga beberapa gambar lain di kawasan sekitar seperti di makam Sunan Muryo dan di desa-desa lain sekitar Kudus.

Saksikan.

Gadis-gadis Sunti Karangrowo berbasikal ke sekolah

Ini ialah sekam padi dan simen yang bakal dibuat batu-bata

Tiada bakso sesedap ini pernah saya rasa

Bata ini dari dicampur sekam padi untuk menjimatkan kos

Bata ini dikeringkan sebelum dibakar

mencuba menyamar jadi orang kampung

ini dapur rumah penginapan saya, hanya berlantaikan tanah


Gas dan tungku ini disumbangkan sebuah parti politik untuk tujuan pemilu

Di sinilah penginapan saya

Satu pagi di Karangrowo

sebuah rumah yng masih belum siap tapi telah dihuni

jalan ke makam Sunan Murio

Cari kayu api - sesuatu yang jarang kita lihat di Malaysia

Makan pagi bersama nasi dan sambal belacan jawa

Seenak masakan emak

di depan makam Sunan Kudus

Aktiviti kaum ibu

Ini di rumah saudara Agos

Kampung ini memang indah (dilarang curi)

Rumah adat Jawa

Susunan rumah bertingkat-tingkat menuju puncak Bukit Murio


58 ulasan:

  1. Ya ampyuuuunn...dengan wajah tak berdosa kau habiskan semuanya...:)))))))

    BalasPadam
  2. Selama di sana, setiap hari pagi dan petang aku makan berlaukkan sambal ini. Persis sama seperti sambal yang di buat ibuku.

    BalasPadam
  3. Iya, kira2 habis berapa piring g2 (*ngitung2)

    BalasPadam
  4. Minimal kamu terbebas dari 'penganiayaan narsis' selama di malang..hahahaha

    BalasPadam
  5. Ngiri?? idih..nggak laghi...keluarga besarku masih banyak yang tinggal didesa2...cuma jarang mampir karena jauh (Madiun) hehehehe

    BalasPadam
  6. berpiring-piring. kalau boleh, piringnya pun mau aku habiskan No,

    BalasPadam
  7. Hahahaha...emang jaran (kuda) kepang???
    Enak lho...kriuk-kriuk

    BalasPadam
  8. Ya..setiap wilayah punya kekhasannya masing2 Li...susah jika dibandingkan satu2

    BalasPadam
  9. Ekspresimu bikin aku x bisa nahan tawa li...;)))

    *ketawa sambil guling2*

    BalasPadam
  10. lahhh jauh nah bawak diri macam tu... macam kecian gitu.. macam kena dera jauh jauh gitu hehehee.. termenung apa faz? cari ilham dan menghayati suasana yaaaa... :~))

    BalasPadam
  11. sal suka yang ini faz.. sal nampak matahari tu.. alahai...

    BalasPadam
  12. masyaallah cantiknya faz..............inilah tempat yang sal nak tengok.. kan nampak sah sal jakun..:~P

    BalasPadam
  13. ya allah bambang dasyatnya dia.. sampai piringpun dia nak makan .. hehehe nasib baik tak jadi kuda kepang..

    BalasPadam
  14. hihhihihi*tutupmulut* ngak mau ketawa kuat..nanti dimarah.. (dia mana suka orang ketawa kuat..) tapi rasanya macam nak ketawa guling guling ni bambang.

    pertama kali tau faz, sal tengok faz makan macam tu..selalu makan tak pernah habis. kalau ada rasa kambing lagi awak tinggalkan.. ini masyaallah faz..bagus.. tak buang rezeki. sal suka macam tu hehehe

    BalasPadam
  15. sal teringat faz..kampung arwah nenek sal kat bedok (padang terbakar) kat kampung dulu...Ya allah....

    BalasPadam
  16. ya allah bambang dasyatnya dia.. sampai piringpun dia nak makan .. hehehe nasib baik tak jadi kuda kepang..

    BalasPadam
  17. hihhihihi*tutupmulut* ngak mau ketawa kuat..nanti dimarah.. (dia mana suka orang ketawa kuat..bambang) tapi rasanya macam nak ketawa guling guling ni bambang.

    pertama kali tau faz, sal tengok faz makan macam tu..selalu makan tak pernah habis. kalau ada rasa kambing lagi awak tinggalkan.. ini masyaallah faz..bagus.. tak buang rezeki. sal suka macam tu hehehe

    BalasPadam
  18. Nah, baru tahu kalau dia ketawa lebar kan? wakakakakaakkkk

    BalasPadam
  19. Perasaan yang reply sementara ini cuma kita berdua deh Jeng

    BalasPadam
  20. sementara waktu hehhee.. sal pasti kalau dia baca ni paling tidak dia nyengir aja.. terbayang deh wajah kalau nyengir terus hehehe.. sori faz...soriii.....bambang mulakan dulu..bukan sal hehehe

    BalasPadam
  21. Kamu toh terpancing juga kan? :p

    BalasPadam
  22. Ini hadiah dari Calon Presiden Jusof Kalla. Dikabarkan semua keluarga di Indonesia dapat satu set

    BalasPadam
  23. ye ke? faz tak tanya dia ke.. ikhlas tak kasi ni? atau cuma pancing jer pastu dah jadi presiden dia ambik balik hehehehe

    BalasPadam
  24. lerrrrrrrrrrrr sal tak main provoked provoked lah..sal main tembak tembak dengan mesin gun.. betulkan faz? hehehe kalau pancing ..sal pancing ikan jer hehehehe

    BalasPadam
  25. Itulah ekspresi kepedasannya fazli Jeng..wakakakakakakkkkk

    BalasPadam
  26. 3 piring lebih,,,, semangat kali makannya,,, muantab,,,,

    BalasPadam
  27. jangan disangka sungai yang tenang, tiada buaya..:P

    BalasPadam
  28. ada gmbr interior rumah ni?

    BalasPadam
  29. sal..kekkekek...nampak sgt kita dua dlm perahu yang sama...hehehhe

    BalasPadam
  30. hahaahaha,...cian dak fazli ni...hihihihi

    BalasPadam
  31. heloo sal tak provoked sesiapa ya..cuma kamu yang .............provoke ,, hehhehee

    BalasPadam
  32. uh? maaf tak faham. apa pulak...?sori..........

    BalasPadam
  33. apa kata...............tahun depan.........sal ke minang. sal buat kajian .. kita pergi bertiga..yani mesti ikut tu..dia nak aja. sal buat kajian essei..korang merayaplah...ambik gambar ke apa ke? nak tak? hehehe sal ambik gambar korang jadi model.....nakk?? sebab kita berempat..seotak sepusing..kecohpun sendiri sendiri. kalau kecoh kecoh sangat kena geng yang tak seotak.... nanti kita yang rasa.. boring pulak kan.. okaylah faz..buat perancangan dari sekarang..bambang buat schedule..sal buat research hehehe

    BalasPadam
  34. wah... best tu.. tapi kena dapat persetujuan semua.

    BalasPadam
  35. kita buat persetujuan ...insyaallah..nanti kita pergi ke bukit tinggi.. dan kampung dimana buya hamkah dilahirkan..dan jumpa keluarganya... faz boleh tolong sal tanya mereka..sebab sal ni kadang kadang bukan faz tak tau...sal ni malulah paling tidak kita berdua ni tahu sengih jer lainlah si bambang tu..kecoh selalu hehehe.

    BalasPadam
  36. saya tak jakun sangat macam apa dikatakan sebelum tu..cuma sukakan sangat tempat tu jer..

    BalasPadam
  37. tak jakun sangat pun jakun kan..:)
    yeah...saya pun suka tempat tu..tapi takla jakun sangat jugak..hehe

    BalasPadam
  38. Aku kudu kumpul duit dulu Jeng....utang lunas pastilah bisa pergi kesono

    BalasPadam
  39. Kalau yang ini sih tiap hari aku makan

    BalasPadam
  40. insyaallah semoga rezeki kita bertiga tercurah.. tadi yanie bilang mau ke bromo.. sal rasa seperti mau pergi.. kita pergi bromo dulu pun okay faz n bambang... tapi mudah mudahan tiada gangguan sms ya. kalau panggilan dan sms dari keluarga itu afdhallah kan memang wajib hehehe. jadi perjalanan kita berempat tenang dan tersenyum selalu insyaallah amin. kalau ke bukit tinggi.. tadi Uda pandeka ( teman gabungan dalam pengkaji budaya dan bahasa) anak jati minang kata.. disana pun bnyak gunung gunung yang menarik dan sejuk mata memandang.. bolehlah kita pergi kesana dengan mencari ilmu dan seterusnya ya.. insyaallah satu hari nanti.........amin3x

    BalasPadam
  41. memang cantik...seni yg tersembunyi.

    BalasPadam
  42. kenapa ada bendera merah/putih faz...panjang lak tu..ada makna ker

    BalasPadam
  43. sian makcik ni kan...tapikan tempat tinggal dorang nih menyeramkan jer

    BalasPadam
  44. kawin orang sana ajerlah faz....!!

    BalasPadam
  45. macam tak jumpa nasi satu minggu,,,,

    BalasPadam
  46. issshh...tipis bibir nya bung..

    BalasPadam
  47. oh di Batu Pahat ada Rejosari ya??

    BalasPadam
  48. Ada. Asalnya pun dari Rejosari di Jawa juga. Rata-rata orang Johor keturunan Jawa sekitar Kudus, Pati, Salatiga, Jepara dan Ponorogo.

    BalasPadam
  49. Kak Mariyah. Sorry. tak tau pun kak Mariyah yang komen. Ermm.. ada gaya ek? hahaha

    BalasPadam