بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Pulau Bintan: Argo Bintan Beach dan sekitar

Pada kunjungan kali pertama ke Pulau Bintan ini, saya nginap di sebuah hotel agak mewah di Pantai Trikora, Agro Bintan Beach Hotell. Ia dimiliki warga Singapura dengan matawang Dollar Singapura digunakan dengan meluas. Selain pengujungannya lebih ramai dari Singapura, produk Singapura didagangkan meluas di pulau ini. Panas rasa hati bila lihat begitu aktifnya orang Cina Singapura meneroka satu lagi keindahan Alam Melayu.

Sayang sekali. Saksikan...





























12 ulasan:

  1. cantik. tapi masih perlu diperbaiki lagi :p ( dialog siapakah ini ya)

    BalasPadam
  2. Setelah terpisah dari Riau (daratan) dan berdirinya propinsi Kepulauan Riau (Kepri). Tg. Pinang/Bintan telah banyak berubah. Keliatan lebih membangun. Wajar saja dipanggil "Bumi Segantang Lada"

    BalasPadam
  3. Ia kenapa bukan adat melayu??? yang punya orang jawa kot...:P

    BalasPadam
  4. karimsh. itu photoshoot pengantin sebenarnya...

    BalasPadam
  5. Jika mau berzapin dan berghazal ria..nginep di Penyengat ajaa he he...

    BalasPadam
  6. macam pernah dengar je ayat ni...

    BalasPadam
  7. Saya pun heran juga..kalau mau bilang baru wedding? Cowoknya udah kelihatan tua. Saya fikir, resort ini punya orang Singapura. terlihat dari makanannya (chinese food all the time). dan duit yg digunakan di sini juga SGD. termasuklah kalau mau beli cenderamata.

    BalasPadam
  8. adalah orang tu.. siapa eh... ? :-P

    BalasPadam
  9. oh ya beli beli pakai Sing dollar??....sayang sekali saya hanya ke Batam n Pulau Penyengat...

    BalasPadam
  10. Bisa saja kerna Lagoon@Lagoi dan sekitarnya punyaJ urong Enterprise perusahaan S'pur : )

    BalasPadam