بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





GANYANG ARAB SAUDI ?

Dalam masa terdekat ini, media Malaysia melaporkan dua kejadian sadis menimpa dua tenaga kerja wanita dari sebuah negara jiran yang berkerja di Arab Saudi. Satunya disiksa dengan mulutnya digunting sambil terdapat kesan darah dalam otak mangsa akibat hentakan kuat; manakala satu berita lagi tentang penemuan jasad tenaga kerja wanita dari negara yang sama dalam sebuah tong sampah. Mangsa ditemui dalam keadaan sudah tidak bernyawa.

Saya percaya dua isu ini bukan kejadian pertama terjadi kepada tenaga kerja dari negara jiran itu. Cuma yang saya hairan, Rakyat dari negara jiran itu masih senyap dan memandang sepi akan nasib rakan senegaranya yang berkerja di sebuah negara Arab itu. Hal ini sangat kontra kalau isu sama tejadi kepada warganya yang berkerja di Malaysia. Habis Malaysia 'diganyang' semahunya seolah-olah tidak sempat menunggu esok biarpun isunya hanya sekecil patah gigi. Jadi kalau begini, apa sebenarnya yang mereka tegakkan? Saya geleng kepala.

3 ulasan:

  1. kami tidak pernah diam, kami berdo'a kpd Allah Ta'ala semoga manusia2 tak bermoral yang senang menyiksa dibalas dengan kekejaman serupa baik di dunia maupun akhirat, amin yaa rabbal 'alamiin

    BalasPadam
  2. x lama lg juga dicari2 kesalahan M'sia, dinantikan aje...he he he

    BalasPadam