"Constantinople!!!" kata itu muncul
di bibir saya sebaik mendarat selamat di Landasan Udara Istanbul Ataturk. Tak
percaya saya dah sampai sini. Hari ini, saya di bandar bersejarah yang agung kisahnya
disebut ribuan generasi. Dulunya bandar ini pernah direbut beberapa empayar. Bertukar
tangan dari zaman ke zaman. Dibuka sejak kerajaan Yunani (Greek), Constantinople kemudian
diambil-alih oleh Roman, diserah ke Byzentin, lalu ditakluk Usmaniah, dan berakhir
dibawah Republik Islam Turki. Namanya pun bertukar beberapa kali. Awal dikenal
sebagai Byzentium, kemudian jadi Constantinople sebelum dipinda jadi Islambol sebelum
kekal disebut Istanbul.
Usmaniah di zaman kegemilangan |
Saya teringat hadis ini " Constantinople akan jatuh ke tangan Islam, ditakluk sebaik-baik pemimpin, sebaik-baik tentera dan sebaik-baik rakyat". Ternyata hadis itu benar. Alhamdulillah hingga kini Istanbul kekal ditangan Islam.
Hadis itu ialah ramalan penaklukan Constantinople oleh Rasulallah
(SAW), seribu tahun yang lalu. Sudah saya dengar lama hadis ini sebelum saya sampai
ke sini lagi, sejak itu saya jadi obses pada sejarah Constantinople - khasnya dibawah
Pemerintahan Sultan Muhammad Al-Fatih, Usmaniah.
Mengikut sejarahnya, dari ramai pemimpin Islam bangsa Arab dan Turki
yang cuba takluk Constantinople, bagindalah pemimpin yang digambarkan dalam
hadis itu. Ziarah Istanbul, dan Turki amnya memang satu kunjungan yang sangat
saya tunggu-tunggu.
Bandar ini dibuka sekitar 600 tahun sebelum masehi (SM) oleh panglima
kerajaan Greek bernama Byzas. Ia dinamakan Byzantium, diambil sempena nama
panglima itu sendiri. Bandar ini terletak pada lokasi yang strategik di tiga titik pertemuan
air antara Laut Marmara, Selat Bosphorus dan Laut Hitam. Kelebihan ini jadikan Byzentium
bertambah maju hingga disasarkan banyak kuasa asing – dimulakan oleh Roman,
yang berpusat di Rome. Pada tahun 330, Flavius Valerius Aurelius Constantinus telah pindahkan Ibukota Roman dari Rome ke sini sebelum mengganti
namanya jadi Constantinople.
Perpindahan ibukota ini rupanya jadi sebab pecahnya Roman kepada dua. Empayar
Barat dan Timur. Empayar Roman Barat runtuh diserang orang-orang Jerman pada
tahun 467. Kekallah Roman Timur berdiri di bawah pengaruh Greek. Roman Timur
menjadi Byzentine dan Bahasa Greek gantikan peranan bahasa Latin.
Tapi kedamaian Constantinople tak kekal lama. Ia diserang Parsi
beberapa kali. Malah kebangkitan Arab yang bawakan agama baru pun ikut menekan.
Percubaan Arab atas nama Islam dimulakan tahun 651 (34 hijrah) oleh
Saidina Ali bin Abi Thalib. Diteruskan pula oleh Mu'awiyah bin Abu Sufyan tahun
703 (84 H), Sultan Sulaiman pada tahun 710 (91 H) dan terakhir oleh Khalifah
Harun Ar-Rasyid tahun 782 (165 H). Namun percubaan mereka masih gagal runtuhkan
Constantinople. Ramalan dalam hadis Rasulallah (SAW) itu tentang kekal jadi
tanda tanya.
Sesi
baik dari kemaraan Arab ini, meski belum berhasil merebut Constantinople ialah
perkembangan positif agama Islam. Ada benih Islam tertinggal di setiap tanah
yang dilalui. Beberapa kelompok manusia yang dulunya seteru, kini seiman, antaranya
bangsa Parsi dan Turk-Oghuz. (Oghuz ialah sub-etnik Turki dari rumpun Mongol).
Sewaktu
zaman kerajaan Arab Abbasiyah, Bangsa Parsi dan Oghuz dibenar tubuhkan kerajaan
naungan. Antaranya Seljuk di Nashipur (Iran, tahun 1037) dan Khawarezmian (Afganistan,
tahun 1077). Kebenaran itu timbulkan irihati dikalangan orang Arab sendiri
hingga sebahagian mereka berbuat khianat ketika Mongol menyerang.
Abbasiyah
jatuh pada tahun 1258 sekaligus membunuh perluasan tamaddun Arab. Ketika di
bawah Mongol, banyak Masjid dihancur dan Khazanah Islam lainnya dibakar.
Bagaimanapun,
perluasan wilayah Islam terus berlaku dibawah pemerintahan Seljuk, Islam
merebak hingga Anatolia mendorong orang-orang Turk-Oghuz yang lari dari
serangan Mongol hijrah ke sana.
Namun
Seljuk juga diruntuhkan Mongol pada tahun 1260. Pecahan Seljuk lahirkan
beberapa kerajaan kecil yang baru, antaranya Usmaniah di Anatolia (1299),
Timurid di Iran (1370) dan Moghul di India (1526).
Di
Anatolia, Usman Al-Ghazi, mulakan usaha membentuk kerajaan Usmaniah di Söğüt
(sekarang dalam Busra). Kerajaan baru ini berkembang lebih pesat meninggalkan kerajaan-kerajaan
kecil Islam yang lain sekaligus menakutkan jirannya Byzentine.
Usmaniah
terus berkembang. Khalifah Usmaniah ke-4, Sultan Beyazid mula sebar pengaruh
hingga Thrace (semenanjung terhujung Eropah di sebelah timur) dan Balkan. Beberapa
wilayah ditakluk, tinggalkan Constantinople tersisa di tengah-tengah. Beberapa
usaha menakluk bandar ini telah dilakukan pada tahun 1391, 1397 dan 1400 namun tidak
juga berhasil.
Dari
usaha demi usaha yang masih gagal, akhirnya Constantinople takluk juga dibawah
Usmaniah melalui Sultan Muhammad AL Fatih pada 29 Mei 1453. Usaha kepungan 53
hari, ditambah ilham luar biasa baginda 'melayarkan' 72 kapal merentasi Bukit
Galata dalam satu malam, empayar Byzentine di bawah Raja Constantine IV itu
runtuh juga. Kejayaan menakluk Constantinople bukan sekadar membenarkan hadis
Rasullah (SAW), tapi juga menghancurkan empayar Byzentine.
Sejak detik ini, Constantinople menggantikan ibukota Usmaniah yang
baru, dan memakai nama nama Islambol – bermaksud Islam seluruhnya. Nama
Islambol diganti Istanbul, dari kata istilah Is-timbul yang bermaksud masuk ke
kota dalam bahasa bahasa Greek.
Penaklukan Istanbul memulai detik baru kekuasaan Usmaniah
di Eropah. Setelah lalui berbagai zaman dan penaklukan, khususnya di Balkan dan
Eropah Timur, Usmaniah jadi empayar terbesar pada zamannya selama hampir lebih
500 tahun - sebelum runtuh.
Bagaimanapun detik runtuhnya Usmaniah jarang diulas dalam
banyak catatan. Padahal ada ikhtibar penting yang boleh kita dipelajari. Kejatuhan
Usmaniah mulai dilihat dari kegagalan mereka takluk beberapa daerah di hujung
abad ke-17. Hal ini mula dianggap sebagai kelemahan strategi ketenteraan oleh
sesetengah golongan dan mereka bandingkan ketertinggalan itu dengan teknologi
yang mereka rasakan moden ada di dunia Eropah. Akibat dari itu, mulai muncul suara
yang inginkan pembaharuan dan 'ikut barat'. Golongan ini semakin berpengaruh
lantaran kedudukan Usmaniah yang melemah atas beberapa masalah. Sejak itu tertubuhlah
satu gerakan yang mahu revolusi, tak hanya dalam bidang pentadbiran, kewangan,
pendidikan dan perdagangan, tapi juga bidang pemerintahan yang semuanya disadur
dari barat.
Idea pembaharuan ini ketara dibawah pemerintahan Sultan
Mahmud II (1808 – 1839). Baginda yang sudah terpengaruh, mula perkenalkan sistam
terpisah antara Islam dan pemerintahan. Golongan Intelektual barat ini seterusnya
kembangkan idea yang lebih buruk lagi bila kuasa mutlak sultan dihapuskan dan
diganti sistam raja berperlembagaan.
Kekuatan yang semakin tercalah menjelang perang dunia
pertama dijadikan alasan untuk terus menekan sultan. Kebimbangan tak tekawal
selepas satu persatu wilayah mulai merdeka, dan sebahagiannya terjajah mencetus
gerakan nasionalisme baru. Mereka kini berjuang untuk sebuah wilayah merdeka bagi
bangsa Turk yang bebas dari perluasan bangsa Eropah.
Gerakan yang pada asalnya berjuang melindungi tanah dari
terjajah, berkembang jadi gerakan menggulingkan sultan. Empayar Usmaniah rasmi
runtuh berganti Republik Islam Turki pada November 1923 dibawah pemimpin
revolusi ketika itu, Mustafa Kamal (Ataturk).
Idea Ataturk seterusnya menjadikan negara itu sebuah 'Turki',
Islam dan Moden melalui pemisahan unsur agama pada pentadbiran (sekularisme). Dasar
sekular ini dimasukkan dalam perlembagaan melalui aturan baru yang diceduk
sepenuhnya dari barat. Tapi perlu difahami, sekularisme tak bermaksud memaksa warga
meninggalkan agama, sebaliknya ia hanya sebatas urusan Individu di rumah. Ini
jugalah idea pemerintahan yang diamalkan di banyak negara Islam lainnya ketika
ini, termasuklah Malaysia.
Rujukan:
Istanbul - 10 Pengalaman Paling Menakjubkan (Izham ISTAR;
ATN; Kajang: Jun 2011)
Istanbul – The Cradel of Civilization (ARD; Istanbul; Jun
2011)
Ataturk and The War of Independence Museum (Turkey General
Staff; Ankara)
Ephesus – The Metropolis of Antique Age (Huseyin Cirmin;
Guney Books; Antalya: 2014)
http://www.cangcut.net/2013/03/kehancuran-kerajaan-turki-usmani.html
http://gusdayat.com/2008/11/28/turki-utsmani-kekhalifahan-berakhir-abad-kemarin/
https://aslibumiayu.wordpress.com/2012/11/01/sejarah-dan-penyebab-runtuhnya-khilafah-turki-utsmani/
http://dianaharifblogspot.com/2011_01_archive.html
http://catatandarideutschland.blogspot.com/2013/01/istanbul-sejarah-silam.html
http://satuumat.blogspot.com/2010/05/sejarah-sultan-muhammad-al-fateh.html
http://www.themiddleages.net/people/seljuks.html
http://www.ushistory.org/civ/6f.asp
http://rome.mrdonn.org/twoempires.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan