بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





Istanbul - Aku Datang

PERHATIAN: Ini bukan sinopsis filem Melayu karya Michael Ang.


Pelancongan ziarah saya dan beberapa rakan lain ke Istanbul dan beberapa lokasi lain di Turki pada 25 April 2015 yang lalu, merupakan titik pertama saya di Eropah (Asia?). Penerbangan ditempuh 10 jam dari Kuala Lumpur dengan MAS atau Turkish Air. Atau 12 jam dengan Emirates Air yang transit di Dubai terlebih dulu. Masa tempuh yang panjang ini membuat punggung saya sakit sepanjang hari. Tapi kesakitan ini sudah terbayarkan. Tak satupun momen yang saya lalui di Turki ini, saya sesali. Meski pernah tersesat seorang diri lebih sejam di Istanbul, dan terlepas beberapa titik ziarah yang sudah dirangka, ia tetap beri hikmah yang lain buat saya. Lebih dari itu, saya dapat bayangkan bahawa Istanbul dan Turki amnya, akan berkembang dari titik pertama jadi titik-titik seterusnya ke seluruh benua Eropah. InsyaAllah.

Pintu Istana Topkapi
Hari 1
Muzium Topkapi jadi titik ziarah yang pertama kami di negara ini. Asalnya ia sebuah istana Khalifah Usmaniah yang sudah diubah fungsi. Sebagaimana biasa, pemandangan sepanjang perjalanan hanya ada tulip. Indahnya memukau mata. Kami diberitahu, tulip berasal dari kata Turk–lips. Kesahihnya belum pasti. Walluahualam.

Tulip di Istana Topkapi
Isi dalam Topkapi dipenuhi alat kebesaran Turki Usmaniah. Termasuklah kunci dan kelambu kaabah. Memang ketika zaman gemilang, Usmaniah menakluk hampir semua wilayah Arab termasuk Makkah. Satu perkara yang menarik di sini, alunan ayat-ayat suci Al-Quran dibacakan tanpa henti. Lunak suaranya seperti suara rakaman. Saya nyaris tertipu.

Istana ini dibina di kuala Sungai Tanduk Emas. Di depannya ialah selat Bhosphorus. Di selatan ialah Laut Marmara. Indahnya Istanbul, dapat saya lihat dari sini. Susah saya bayangkan dalam tulisan.

Masjid Biru tersergam indah
Tak lengkap ke Istanbul tanpa ke Masjid Biru. Dalam bahasa Turki, namanaya Sulten Ahmed Camii. Dari luar, Masjid Biru kelihatan sama seperti masjid-masjid lain. Tapi di dalamnya, warna biru marmar pada dinding dan kubah begitu menonjol. Satu info yang saya dapat, nama marmar yang kita pakai sebenarnya diambil dari nama Laut Marmara. Laut penghasil marmar terbesar. - kata Attila, pemandu pelancong kami. Sayangnya masjid ini hanya kami lihat dalam masa yang singkat. Kami harus ke destinasi kedua pada hari ini juga.

Di Sebelah Masjid Biru ada Hagia Sophia. Gereja agung zaman Roman yang dialih fungsi jadi masjid. Tapi ia kini hanya sebuah muzium.

Kami tamatkan sesi ziarah Istanbul, dengan sembahyang jamak Zuhur (dan Asar) di Masjid Eyup Sultan, salah satu masjid bersejarah di sini. Pertama kali, pandangan saya terhadap pegangan Islam Turki begitu positif. Sekurang-kurangnya di sini, lelaki, perempuan dan kanak-kanak datang memadatkan ruang solat dan mahu berjemaah bersama. Sesuatu yang jarang dilihat di Malaysia. Malah perempuan di sini juga lebih ramai yang berhijab. Sejuk mata memandang.

Makam para shuhada 
Masjid ini dibina selepas lima tahun Constantinople ditawan – sempena memperingati perjuangan Abu Ayub Al-Ansari, sahabat Nabi (Muhammad SAW) yang mangkat ketika Constantiople pertama kali diserang tentera Islam (Arab) pada tahun 670. Masjid ini turut digunakan setiap kali pemashyuran kalifah Usmaniah yang baru.

Destinasi kedua, kami ke Bursa. Sebuah tugu tertulis 'Selamat datang ke Asia' dalam bahasa Inggeris dan Turki menyambut kami ketika seberang jembatan masuk ke sebelah Asia. Istanbul sebelah sini lebih berisi perumahan dan gedung perniagaan modan. Beberapa tembok kuno zaman Roman masih utuh terlihat. Perjalanan tanpa henti hingga sampai di Eskihisar sebelum dibawa belayar ke seberang tebing Teluk Marmara dengan kapal RORO.

Feri RORO 
7.00 malam waktu Turki. Kami sampai Bursa dan dibawa ke Hotel Tiara di tengah bandar. Sebagaimana ertinya dalam bahasa Melayu, Tiara juga bermaksud mahkota dalam bahasa Turki. Ini ialah bandar ke empat besar di Turki selepas Istanbul, Ankara dan Izmir

Minum kopi Turki di Busra
Malam di bandar Bursa. Saya beranikan diri jalan sendiri ketika rakan rombongan buat hal masing-masing di bilik hotel. Orang Bursa tak kekok terima tamu. Cuma baru kali ini saya tahu ramai orang Turki tak fasih bahasa Inggeris, termasuklah generasi muda. Komunikasi saya terbatas. Tanya arah ke mana pun mereka tak tahu. Mujur bertemu pelancong Itali yang sudi terangkan situasi. Dari dia, baru saya tahu komunikasi dia di sini pakai bahasa Perancis. Perbualan saya dengan orang Itali ini berakhir di warung kopi Turki yang popular, tak jauh dari Masjid Murad, salah satu masjid bersejarah di Turki.

HARI 2
Waktu solat subuh masuk terlalu awal. Baru pukul 4 pagi, tapi azan dah berkumandang. Bermalas-malasan dan terus melingkar atas tilam yang hangat dalam cuaca yang sejuk, memang lebih selesa dari segalanya. Tapi saya harus bangun pagi dan buktikan satu hipotesis yang bermain dalam kepala. Buktikan apakah masjid di Turki betul-betul diimarahkan - termasuklah dinihari.

Masjid Murad dilihat dari dekat
Saya gagah menuju ke Masjid Murad sendiri. Tinggalkan rakan lain yang masih menyambung mimpi. Cuma saya sampai terlalu awal. Masjid Murad masih sangat sepi tanpa jemaah. Hanya ada lima jemaah bertafakur dan duduk diam tanpa bersuara sedikitpun. Saya hanya masuk, bersalaman dan setia tunggu hingga solat dimulai. Jemaah yang sedikit itu perhati saja gelagat lelaki asing wajah eksotik yang duduk sendirian di dekat mereka.

Jemaah semakin lama semakin ramai. Sekaligus hipotesis saya terbukti. Tapi solat subuh belum juga dimulai. Tak tahu selama mana lagi tok imam harus tunggu. 

Akhirnya solat dimulai juga ketika jarum jam dah hampir mencecah angka tujuh. Kalau ikut skala Malaysia, waktu begini dah terang tanah. Tapi di sini masih hitam. Masih belum nampak cahaya.

Masjid Raya / Grand Mosque
Di Bursa ini, lokasi ziarah kami masih sama. Lagi-lagi lihat masjid. Pertamanya ke Ulu Camii, atau Masjid Raya / Grand Mosque dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Ini ialah masjid terbesar di Bursa yang dibina oleh Sultan Bayezid I. Ia masjid pertama memakai senibina Turki. Saya tak nampak apa uniknya masjid ini kerana senibina masjid di Turki semuanya sama. Cuma satu, ruang dalam masjid terhias puluhan kaligrafi zaman Usmaniah. 

Lokasi kedua kami ke Yeşil Camii, atau Masjid Hijau dalam bahasa Melayu. Senibina masih sama. Hanya warnanya hijau kebiruan, hasil dari biasan warna kemasan marmar yang dipakai. Warna yang dulunya dipanggil Turkish Blue sebelum jadi Turqouise dalam bahasa Inggeris. Juga terdapat kompleks makam waris Sultan zaman Usmaniah.

Masjid Hijau
Di sebelah Masjid Hijau, ada kedai cenderamata yang jual kraftangan Turki. Saya tak ketinggalan beli beberapa buat teman di Malaysia. Kawan-kawan serombongan pun ikut membeli. Baru hari ini dapat berkenal-kenalan. Sekali lagi saya rasa sudah terlebih ramah.

Sehabis Bursa, kami ke Kusadasi. Sebuah bandar di pantai barat Turki. Setentang dengannya ialah Laut Aegean, yang penuh dengan ratusan pulau-pulau milik Greece. Kusadasi terletak 80 kilometer dari Izmir. Lokasi ini menyimpan khazanah kuno zaman Hittite dan Roman, antaranya Ephesus yang nampak dipinggir jalan.

di depan Palmin Hotel
Sebaik daftar masuk di Hotel Palmin, para rombongan ramai cuci mata. Inilah lokasi yang pada saya terasa sangat luar negara. Warna alamnya beza. Langitnya kelihatan lebih biru dan tanahnya lebih putih kelabu. Kusadasi ialah pintu menuju Athens, Greece. Ada khidmat feri tersedia untuk hubungkan masyarakat kedua-dua negara.

pantai para gadis??
Saya dan beberapa rakan sempat jemur badan di Lady Beach, atau mungkin Pantai Gadis kalau diterjemah ke Bahasa Melayu. Tapi Lady Beach ini taklah terlalu ladies. Lebih ramai mat saleh tua main pasir dari gadis-gadis seksi mandi pantai seperti yang saya bayangkan.

susunan rumah di Kusadasi
Menuju Lady Beach, kami lalui susunan rumah berkembar dan banglo yang cantik. Baru dapat lihat rumah seperti ini di Turki. Sebelum ini, saya hanya lihat apartmen di mana-mana. Corak sosial penduduk Kudasi pun nampak beza. Sesetengah warga menganut Kristian, terlihat pada simbul palang yang dipamer. Pakaian mereka lebih terdedah dan nampak lebih elegan, tapi bila kami tanya arah, komunikasi ayam dan itik masih terjadi. Mereka hanya tahu bahasa Turki.

HARI 3
Hari yang sangat saya tunggu. Kami ke Ephesus. Hayati bagaimana pahlawan silam Greek zaman Troy beradu kekuatan di panggung mega terbuka (Grand Theater). Kemudian bayangkan seperti apa rasanya jika kita sendiri ada di sana pada masa dan waktu yang sama. Serunya.

Grand Theater 
Ephesus diambil dari kata Apasa, dalam bahasa Hittite. Ini kota tinggalan banyak zaman. Ia dibuka 500 tahun sebelum masihi ketika Anatolia dibawah pengaruh Parsi. Ada banyak kuil lama peninggalan Hittite yang masih kekal. 

Ephesus kemudian dirampas Greek, sebelum jatuh ke tangan Alaxender The Great (Iskandar Zulkarnain?). Lalu ia ditakluk pula oleh Roman sebelum diserah ke Byzentine.  Begitulah sejarahnya.

Penting dalam sejarah Kristian (mungkin Islam?), Ephesus ialah titik akhir tempat Virgin Mary (Mariam?) habiskan hayatnya di sisi Saint John, salah seorang 'penyalin' kitab Bible (Injil?). Di lokasi yang sama ini didirikan Gereja Virgin Mary, salah satu dari 7 gereja agung seAsia. Agama Kristian awal tersebar pesat di sini selepas satu doktrin Kristian yang menyebut "Virgin Mary adalah Ibu Tuhan" dideklarasikan. Mohon umat Islam jangan percaya.

Tinggalan Ephesus
Ephesus dibawah Empayar Byzentine terus berkembang melalui pembinaan jalan, Istana dan lain-lain. Tapi susut mendadak selepas jatuh ke tangan Seljuk dan Usmaniah. Banyak cerita yang saya dapat di sini. Banyak monumen agung yang dapat saya kaji. Saya habiskan satu persatu semua yang ada di sini dalam tempoh yang amat lama ketika rakan lain lebih teruja rakamkan foto kenangan. 

Kini, Ephesus hanya sejarah. Penghuninya sekarang hanya kucing-kucing yang comel dan gemuk kerana sering disedekah makanan.  Saya sempat gambar kenangan dengan salah seekor kucing gemuk itu. Rasa seperti nak dibawa balik.

Setia Berkhidmat
Sehabis Ephesus, kami ke Butik Kulit Emelda untuk saksikan pertunjukan fesyen. Rupanya ini memang sudah termasuk dalam pakej yang sudah dirangka agen pelancongan di Turki – dalam agenda faraidkan duit kita. Melihat harga yang semuanya empat angka - dalam nilai dollar, saya cepat-cepat melangkah keluar.

Emelda Boutique
Habis dari butik kulit, kami ke Pamukkale. Perjalanan selama 2 jam lagi. Lokasi pertama, kami ke Hierapolis, satu monumen sejarah tinggalan Roman yang mirip Ephesus, tapi pada skala yang lebih kecil. Sebenarnya bukan ini objek yang ingin kami lihat, sebab ada objek yang lebih ajaib lagi dari ini. Apakah itu?

Saya bersama seorang rakan rombongan
Objek itu ialah Pamukkale itu sendiri. Satu formasi batuan bertingkat warna putih yang terhasil dari mineral tinggi kalsium. Pamukkale dalam bahasa Turki bererti telaga putih. Di setiap tingkat batu itu memang terkandung air seperti telaga. Sebuah keajaiban alam yang belum pernah saya lihat di mana-mana. Sungguh sangat ajaib. Ramai warga Eropah yang mandi, tapi saya hanya berani rendam kaki. Sejuk airnya mampu membekukan tulang.


formasi ajaib

matsaleh ni tahan sejuk

telaga putih
Malam ini, kami habiskan masa di Hotel Tripolis. Sebelah saja dari Telaga Putih itu. Sebuah hotel dua lantai yang berlatarkan hamparan hijau pemandangan ladang bunga sesame yang saujana mata memandang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan