بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





KEMBARA KEMBOJA (Episod 4) - Kampong Thom (2)

Jalan masuk ke Kampung Tropeangchuk
Menginjakkan kaki ke kampung orang dengan sendirinya buat kita rasa canggung, apalagi kalau kampung itu berada jauh di bumi asing seperti di Kampung Tropeangchuk, Kompong Thom, Kemboja ini. Inilah catatan keempat saya, sambungan dari Episod 3.

Di mana pun lokasi saya hari ini, hidup harus tetap saya dijalani, dan cabaran harus terus saya tempuhi. Inilah satu-satunya pilihan yang saya ada demi mengejar cita-cita saya yang gila ini. Mengembara dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Melihat cara hidup dan budaya di setiap lokasi singgah, dan amati gerak gerinya, memang satu terapi yang sangat mententeramkan jiwa. Saya berani jamin, jarang ada orang yang dapat pengalaman semahal ini. Harganya tak dapat saya nilaikan dengan matawang mana-mana negara. Mungkin saya antara satu dalam seribu orang yang beruntung kerana berani ambil risiko pada perjalanan yang tak terjangkau di akal sesetengah manusia. Saya kini berada di perkampungan masyarakat Campa di tengah-tengah Negara Kemboja, mengikut Ulvy, rakan yang baru saja saya kenal di Phnom Penh.

Satu pam air yang di sumbangkan individu dari Malaysia
Rumah Ulyv terletak lebih kurang 200meter dari jalanraya. Setentang dengan rumahnya ada sebuah rumah lain yang bentuknya lebih kurang sama. Sebelum sampai di kedua-dua rumah ini pun ada beberapa rumah lain di depannya yang bentuknya juga lebih kurang sama, rumah panggung dari potongan papan yang disusun tegak yang setiap satunya miliki kolong yang tinggi melepasi paras ketinggian manusia.

susunan rumah di Kampung Tropeangchuk
Dari depan jalan masuk, hingga ke hujung jalan kampung, suasananya sama saja. Kedudukan rumah saling berhadap antara satu sama yang lain. Tersusun berjajar di sepanjang jalan seperti mengikut ilmu perancangan. Sayang sedikit, jalan masuk kampung yang tidak berturap merosakkan sedikit susunatur yang cantik ini. Di sini, rekaan rumah kampung tak ubah seperti senibina rumah Melayu di negeri-negeri utara dan pantai timur Semenanjung. Kolong yang tinggi dijadikan ruang menyimpan padi, dan selebihnya jadi kandang tidur haiwan ternak. Rumah Ulvy berbentuk empat persegi. Di dalamnya ada ruang tamu, satu bilik tidur dan dapur. Tandas ada di luar rumah sebelah belakang dan bilik mandi yang berkepung papan separas pinggan ada di laman sebelah kanan. Bekalan air diperoleh dari perigi pam sumbangkan kerajaan Amerika Syarikat. Di setiap rumah lain di kampung ini pun ada perigi yang sama hasil sumbangan dari berbagai negara. Setiap negara penyumbang memasang plak yang dalamnya tertera nama negara penyumbang, tarikh sumbangan, nama penerima dan nombor siri. Dalam kalangan negara-negara Asia Tenggara, saya belum temui plak negara lain selain dari Malaysia.

Jentera digunakan untuk melerai padi dari jerami
Penduduk Kampung Tropeangchuk adalah pesawah turun temurun. Kerja-kerja mereka banyak menggunakan tenaga haiwan. Mungkin beginilah cara pesawah di negara kita pada tahun-tahun 70an hingga 80an dulu. Tapi tunggu dulu, dari semua teknologi bertaraf muzium yang mereka pakai, ada sebuah jentera melerai padi cukup maju tersesat di salah sebuah rumah penduduk. Maka berduyun-duyunlah orang kampung datang mencuba memakai mesin ajaib itu. Di negara kita yang kononnya sudah maju, masih ramai yang kekal membanting padi dalam kepuk cara manual.

Ketika di sana, bersimpang siur kereta lembu hilir-mudik mengangkut hasil tanaman. Keluarga Ulvy saja miliki 7 ekor lembu bagi merengankan beban. Waktu malam, lembu-lembu ini 'dikandangkan' di kolong rumah mereka yang tinggi itu.

Makmal komputer ini disumbangkan oleh UMK
Rumah empat persegi yang saya inap ini dihuni lima orang sekeluarga. Ketua keluarga bernama Lors (dibaca: Loh - dari nama Abdulloh) iaitu bapa kepada Ulvy. Ibunya bernama Samihas, abang sulungnya barnama Favzy (baca:Fauzi), adik perempuannya bernama Malita (sudah nikah tapi kini menjanda), dan anak adiknya bernama Notmun Hukeem. Semua mereka hanya faham bahasa Cham dan Khmer, kecuali Favzy yang boleh berbahasa Melayu hasil dua tahun kerja di Kuala Lumpur (kini dia boleh berbahasa Thai setelah pindah kerja di Bangkok). Adik perempuan Ulvy dulunya menikah dengan pemuda sekampung. Tapi mereka berpisah selepas Notmun Hukeem dilahirkan. Menurut Ulvy, anak buanhya itu dinamakan demikian sempena nama seorang pelakon popular dari Malaysia.

Malam itu, rumah ini meriah dengan kedatangan 'tamu' dari jauh. Kami makan malam bersama-sama sambil bercerita menggunakan bahasa isyarat. Namun tetap rancak walau hanya ada komunikasi bisu. Dapat saya rasakan betapa mesranya keluarga ini melayan kunjungan saya.

Pakcik Lors juga seorang tukang besi
Menurut Ulyv, penduduk kampung Tropeangchuk sudah tak tertarik lagi kerja di kampung. Ramai yang sudah pindah ke Phnom Penh untuk bina hidup yang lebih baik, selebihnya sudah hijrah ke Thailand atau Malaysia.  Bila saya tanya kenapa tidak pilih Vietnam, Ulvy lantas jawab "we dont like Vietnam, they destroy our country, Champa. And they kill our people" begitu keluhnya.

Di rumah Ulvy, saya sempat belajar bahasa Cham. Dari ingatan saya, ada sikit persamaan dengan bahasa Cham yang dituturkan di Vietnam. Cuma, saya tak dapat bezakan apakah mereka sekeluarga menuturkan bahasa Khmer atau bahasa Cham kerana di telinga saya, kedua bahasa itu sudah kelihatan sama. Dan memang tekaan saya benar, banyak kosakata Cham yang mereka tuturkan berasal dari bahasa Khmer. Tapi bila disebut satu persatu, masih boleh dijejak kedekatannya dengan bahasa Melayu. Cuma mereka senang memendekkan perkataan Melayu terutama nombor bilangan dan nama haiwan. Orang-orang Cham di sini masih percaya kalau mereka berbangsa Melayu, tapi pemerintah Kemboja, hingga ke hari ini tetap gigih berusaha asimilasikan mereka ke dalam bangsa Khmer. Di Kemboja, mereka dikenali sebagai Khmer Muslim.

Kereta Lembu masih banyak dipakai di sini
Satu hal yang membuat saya kagum selama di sini ialah ketika melihat cara hidup beragama. Di kampung ini, wanita muslim lebih banyak menutup aurat, kontra dengan wanita muslim di Malaysia yang lebih suka buka-buka. Masjid mereka terimarahkan dengan baik tak kira waktu solat, ceramah ataupun untuk kelas pengajian agama. Menurut Ulvy, umat Islam Kemboja sejak tahun 1990an miliki nasib yang lebih baik dari generasi sebelumnnya. Ketika pemerintahan Khmer Rouge, Islam antara agama yang dilarang.

Pendakwah Islam dari luar semakin ramai datang berdakwah ke sini atas usaha sendiri. Ramai pendakwah datang dari Malaysia dan Asia Barat. Namun, masih ada orang Cham Muslim yang terus berpegang pada ajaran Islam ikut-ikutan yang dipadukan dengan ajaran tradisi. Mereka ialah komuniti Islam Bani. Hingga kini, kelompok itu sering jadi sasaran dakwah oleh misionaris Kristian. Selama di sini, saya lihat sendiri sekumpulan misionaris kristian berbangsa Cina dari Singapura yang datang ini untuk memimpin acara gereja kepada penduduk kampung. Menurut orang kampung, misionaris kristian ialah 'virus' nyata yang dapat dilihat tapi tak dapat dibasmi.

Di kampung ini, saya sempat ikut kebiasaan orang kampuang, ke sawah, mandi perigi, menunggang kereta lembu dan makan lauk-pauk masakan khas orang Cham. Sebenarnya tak banyak beza. Malamnya saya tidur di ruang tamu beralaskan tikar mengkuang dan bantal kabu. Tempat tidur saya dipasangkan kelambu seperti kebiasaan orang-orang kampung dulu-dulu. Saya tidur nyenyak sekali, satu persediaan fizikal yang baik untuk saya sambung perjalanan yang masih panjang esok hari. (bersambung)

KEMBARA KEMBOJA (Episod 5) - Siem Reap/Angkor Wat (1)

Peta perjalanan saya setakat ini
Alhamdulillah, hari ini saya dapat teruskan pengembaraan saya ke lokasi baru iaitu ke Siem Reap, sebuah bandar di baratlaut Kemboja. Apa yang ada di sana? tentunya ramai yang tahu, di situlah tapak warisan sejarah yang pernah diiktiraf antara 7 keajaiban dunia. Mana lagi kalau bukan Angkor Wat, pemula catatan saya yang seterusnya, sambungan dari Episod 4.

Sekitar Kampung Tropeangchuk
Pagi-pagi lagi saya sudah bersiap kemas baju, mandi, bersolat subuh dan menunggu hari siang di depan tangga rumah Ulvy. Sayangnya saya dinasihatkan supaya bersabar hingga sampai waktu makan tengahari. Hasrat yang berkobar-kobar untuk terus mencabar diri, menempuh perjalanan yang tak pernah saya kenal, terpaksa ditahan-tahan dulu untuk beberapa jam lagi.

Waktu ini, rumah yang saya huni di kampung ini sudah sepi. Penghuninya sudah bertani dibelakang rumah. Ada sawah yang sudah menguning padinya. Pakcik Lors, pagi-pagi lagi sudah siapkan pedati untuk dipasang pada lembu. Haiwan itu akur saja menurut. Disuruh kerja tiap hari tanpa cuti, dan tugas kanawan lembu itu hari ini ialah mengangkut padi-padi yang sudah siap dituai ke pusat pemprosesan di rumah jirannya yang miliki mesen pengisar padi paling canggih di kampung ini. Saya tak bercadang lihat mereka. Saya hanya mahu habiskan masa jelajah keliling kampung, hayati pemandangan Tropeangchuk sepuas-puasnya. Entah bila lagi dapat ke sini.

Tajak ini mahu dihadiahkan kepada saya
Tepat jam 11.00 pagi, saya dihantar Ulvy dan ayahnya ke perhentian bas di tepi jalan besar. Di perhentian bas yang kecil itu, saya terima bungkusan berisi satu tajak (cangkul kecil) buatan tangan Pakcik Lors sebagai ole-oleh untuk saya bawa pulang ke Malaysia. Sayang sekali saya harus tolak pemberian itu kerana takut dituduh mengusung 'senjata' bila tiba di imigresen Thailand dan Malaysia di sempadan nanti. Sayu rasa hati ini bila harus menolak pemberian orang. Harap Pakcik Lors memahami.

Bas yang ditunggu sudah diumumkan sampai. Terhenti bayangan rasa takut yang sedang saya fikirkan ketika itu. Ketakutan itu kini sudah di depan mata. Tak dapat ditahan-tahan lagi. Berdebar. Mencengkam. Kini saya benar-benar sendiri. Melanjutkan perjalanan yang masih belum pun sampai separuh. Perlahan saya melangkah ke dalam bas yang sudah lebih muatan. Satu persatu wajah penumpang di dalamnya memandang saya, menyimpan seribu pertanyaan untuk disemburkan kepada pengembara asing yang tercanggung-canggung nampak kekok tapi gigih mengukir senyum agar tetap kelihatan yakin. Padahal saya sendiri kosong, tak tahu apa ada di depan sana yang bakal saya tempuh. Berapa jauhkah lagi Siem Reap pun tak saya tahu. Harus turun di mana nantinya pun saya harus menurut kata hati.

Saya diarah duduk dilorong tengah tempat orang lalu-lalang. Ada papan disambungkan antara bangku kiri dan kanan. Saya akur saja arahan konduktor bas itu. Tak berani berbantah-bantah kerana saya sedang di negara orang. Malah di belakang saya pun ada penumpang lain yang terpaksa duduk dalam keadaan yang sama seperti itu. Satu lagi persefahaman yang tinggi dapat saya lihat pada orang-orang Kemboja.

"Cepat-cepat, kau nak ke mana?" Mungkin itu pertanyaan konduktor bas yang nampak bergegas kutip duit dari penumpang. "Siam Riap" Jawab saya yakin. "*^#_*&@!$*^^%@$" Entah carutan apa pula yang disemburkan abang konduktor bas itu kepada saya. Dia nampaknya gagal fahami maksud saya. Malah tidak ada siapapun dalam bas ini yang boleh berbahasa Inggeris untuk dapat membantu. Saya sendiri dah tak tahu bagaimana jelaskan lokasi tujuan saya dalam bahasa mereka. Mujur ada penumpang wanita di belakang yang bilang Si+yem Ri+yep. Terakhir baru saya tahu kalau sebutan Siem Riep yang lazim saya sebut selama ini salah sama sekali. "Five Dollar" Jawab konduktor bas itu. Saya bayar kira-kira 20,000 Riel untuk perjalanan 4 jam menuju bandar bersejarah di utara sana.

Perjalanan membelah beberapa kampung dan pekan kecil. Selainnya, tak ada apa yang dapat saya lihat melainkan sawah, sawah dan sawah. Cuma, di antara sawah-sawah itu ada pohon kelapa laut yang tumbuh meliar Saya seperti suasana yang pernah saya lihat di negeri utara pantai timur. Sejauh ini, masih balum ada kawasan hijau yang layak dipanggil hutan. Bukit-bukau di kejauhan pun kelihatan gondol. Bas terus bergerak jauh meninggalkan Provinsi Kompong Thom dalam keadaan sendat dan lebih muatan. Ketika itu saya perasan ada ramai mata-mata yang perhatikan saya. Ada antaranya tersenyum sipu bila saya balas pandangan. Mereka seperti mahu tanyakan sesuatu.

gerai di sekitar bandar Siem Reap
Akhirnya bas yang saya naiki berhenti di sebuah bandar yang agak besar. Saya yakin sudah sampai di Siem Reap, tapi tidak ada pula pengumuman menyatakan kalau inilah Siem Reap. Beberapa penumpang yang saya tanya pun buat tak endah kerana tergesa-gesa mendapatkan 'ulat-ulat' taksi yang lapar berkeliaran kerana takut terlepas. Saya takut nak turun di situ kerana bimbang ditarik 'ulat-ulat' yang nampak begitu terdesak. Akhirnya saya biarkan saja bas berlalu pergi entah ke mana. Mujur masih ada penumpang yang tidak turun. Saya hanya berharap semoga lokasi yang bernama Siem Reap itu masih jauh di hadapan.

Bas berhenti lagi, padahal baru 10 minit bergerak. Enjinnya dimatikan, seolah-olah tak ada lagi lokasi lain yang hendak dituju. Semua penumpang yang masih tinggal pun turun di situ. Saya pun ikut turun, lalu terpinga-pinga tak tahu hendak ke mana. Nak bertanya, saya yakin tak ada orang yang faham bahasa Inggeris. Saya juga tak mahu kalau orang di sini tahu kalau saya orang asing kerana bimbang diapa-apakan. Saya belum benar-benar jumpa wajah yang terpercaya.

papan tanda menunjukkan arah Angkor Wat
Hampir lebih sejam menapak tanpa arah, akhirnya saya temui beberapa deret rumah kedai empat tingkat yang menempatkan aneka jenis hotel. Barulah kali ini saya rasa selamat. Papan-papan tanda di kawasan sekitar pun ada menulis kata "Angkor". Makin pastilah ini destinasi yang saya ingin tuju. Di depan setiap pintu hotel-hotel itu ada pelancong berwajah barat yang keluar masuk bersilih-ganti. Tak semena-mena bibir saya mengukir senyum. Siapa sangka, perjalanan solo yang bermula dari satu lokasi asing ke satu lagi lokasi asing sejauh ini sudah berjaya. Angkor Wat yang saya senaraikan sebagai lokasi wajip singgah tinggal beberapa langkah di depan. Saya bangga. 

Saya pilih salah satu hotel yang ada di situ. Tarafnya berbintang tiga. Tarif semalam berharga USD15 atau kira-kira RM45. Tercengang-cengang saya lihat tarifnya yang begitu murah. Di hotel inilah akhirnya saya tahu kalau Angkor Wat yang saya kejar selama ini masih sejauh 5KM lagi. Oh Tuhan, destinasi yang sudah tergambarkan dalam angan-angan saya itu sebenarnya masih belum juga sampai. (bersambung).

KEMBARA KEMBOJA (Episod 6) - Seam Reap/Angkor Wat (2)

Malas rehat lama-lama di hotel. Saya capai kamera dan keluar semula cari arah ke Angkor Wat. Padahal saya sendiri tak tahu arah mana yang harus saya tuju. Penyambut tamu hotel yang saya tanya di sini pun tak dapat jelaskan lokasi monumen itu secara jelas. Lagi-lagi masalah bahasa menghalang komunikasi. Lebih parah, tidak ada satu kedai pun yang menjual peta. Saya gagahkan diri jalan kaki berpandukan setiap papan tanda yang tertulis kata Angkor. Di sini catatan seterusnya bermula, sambungan dari Episod 5.

laluan ke Kompleks Candi Angkor Wat

Perut terasa lapar. Baru ingat saya tak jamah makanan sejak dari Kampong Thom lagi. Selain misi asal menjejak Angkor Wat, misi terdekat saya ialah cari tempat makan. Tapi saya tak lihat ada petempatan muslim di sini. Siem Reap tak sama dengan Phnom Penh dalam soal ini. Akhirnya saya beli sesikat pisang, air kelapa muda dan sekotak besar susu Nestle untuk dimakan sambil berjalan.

Sudah sejam menapak, bayangan Angkor Wat masih belum kelihatan. Cuma makin lama makin ramai pelancong hilir-mudik. Ada yang mengayuh basikal, ramai yang tumpang tuk-tuk. Tak jauh di depan saya ada tukang ojek (teksi motosikal) sedang tunggu penumpang. Saya naik ojek itu saja kerana tak tahan kepenatan. Oh Tuhan, terlupa pula tanyakan soal biaya.
Indah, pemandangan seperti inilah yang menyambut kita
Seperti tasik semulajadi, sebenarnya satu binaan
Laluan ke Angkor Wat berpayungkan hutan tebal. Satu pemandangan yang tak biasa saya lihat. Selama di Kemboja hanya sawah padi saja yang saya lihat sejak dari Phnom Penh. Hutan rimbun ini berikan kesan redup sepanjang perjalanan, rasa macam bukan di Kemboja pula. Lebih kurang satu kilometer sebelum sampai ke kompleks candi itu ada pintu gerbang yang dalamnya ada puluhan kaunter tiket. Tukang ojek yang saya sewa itu bilang kalau orang luar akan dikenakan bayaran masuk USD20. Tapi untuk saya, dia ada cara untuk mengelak bayaran. Hmmm? bunyi macam menarik, jadi saya ikut saja saran tukang ojek itu. Kata dia, muka saya kelihatan sama seperti warga Kemboja yang lain, jadi tak perlu bimbang. Dia sempat ajarkan beberapa ayat dalam bahasa Khmer sebagai persediaan untuk menyamar. Kagum, tukang ojek ini fasih bahasa Inggeris.
  
Namun nasib saya kurang baik, seorang petugas perempuan menahan kami setelah beberapa meter melangkah. Tukang ojek arahkan saya supaya lafazkan semula ayat yang telah dia ajarkan tadi, sayangnya saya lupa menyalin ayat itu.

Tak pasal-pasal saya ditahan setengah jam di pejabat pengawal dan di soal siasat. Mujur saya tak didenda. saya hanya disuruh patah balik ke kaunter tiket dan beli tiket di sana. Terpaksa beratur satu jam di sana sebelum mendapat tiket yang mahal itu. Sebaik dapat tiket, perlahan-lahan saya sembunyi dari tukang ojek tadi untuk elak bayar upah kepadanya. Tapi belum sempat sembunyi, tukang ojek itu dah memanggil. Perjalanan diteruskan dengan hati yang bengkak dan membuak-buak dengan kata-kata nista yang bakal saya semburkan ke tukang ojek itu nanti.
para pekancong melihat Angkor Wat dari seberang tasik
Di hujung laluan menuju kompleks Angkor Wat ada tasik yang cantik mengelilingi seluruh monumen. Tasik ini dibina khusus untuk tujuan keselamatan ketika zaman kegemilangannya Empayar Khmer dulu. Di situ ada bayang-bayang Angkor Wat yang tergambar cantik di atas air. Amat mengagumkan. Rasa marah pada tukang ojek itu pun hilang kerana harus minta tolong dia buat merakam foto kenangan.
Misi selesai, saya sudah jejakkan kaki di sini
Tiba di pintu masuk utama, tukang ojek itu arahkan saya turun dan minta upah sebesar USD25. Menyirap darah saya. Bila dikira, harganya sama dengan RM75 duit Malaysia. Sahihlah saya tertipu. Bayangkan dalam jarak 5km saja naik motor upahnya sebesar itu. Apa boleh saya buat? Mungkin lain kali saya harus beringat.

Apapun, Angkor Wat memang mengagumkan. Dan kini kekaguman itu ada di depan mata. Malas fikirkan kebodohan saya itu untuk tidak membunuh mood yang sedang berkobar-kobar. Angkor Wat, kini saya datang.
Laluan masuk utama ke Kompleks Candi
Tercengang-cengang fikirkan bagaimana orang-orang dulu membangun binaan ini. Ramainya orang 'jumud' seperti saya sampai tertutup ruang-ruang kosong untuk saya abadi gambar kenangan. Mujur ada sekumpulan pelancong Korea yang sanggup membantu. Merekalah jurufoto dan pengawal saya untuk ditugaskan snap kamera dan menahan orang ramai, takut merosakkan gambar saya nanti.

Ini baru temboknya Angkor Wat
Angkor Wat dibina oleh Suryavarman II. Ada yang kenal? Suryavarman II ialah putra raja yang berjaya membebaskan Kerajaan Khmer dari jajahan Sailendra. Kepada mereka yang buta sejarah, Sailendra ialah sebuah Kerajaan Melayu Tua yang berpusat di Jawa. Ada sejarahnya kenapa kerajaan Sailendra itu sebuah kerajaan Melayu, bukan kerajaan Jawa. Tapi tak sempat saya nyatakan di sini.
mencuba membayangkan masa lampau
Angkor Wat bukan sekadar kuil buddha, tapi juga pusat pemerintahan dan ibu kota Empayar Khmer. Tasik indah yang mengelilingi Angkor Wat itu sebenarnya sengaja digali untuk dijadikan zon penampan dari serangan musuh. Di depan pintu utama, ada satu jambatan yang susurnya dibina menyerupai naga. Ada sejarah kenapa bentuk naga dipilih seperti diterangkan pada label, tapi saya tak sempat baca.

sebahagian tembok yang memagari 'kota suci'
Binaan utama di tengah kompleks ialah zon paling suci. Puncaknya tinggi mencapai lantai lima bangunan. Ada tangga curam terbina bagi memudahkan pelawat mendaki. Sayang ia ditutup untuk kerja selenggaraan ketika kunjungan saya ke sana. Mengelilingi zon suci itu ada tembok setebal 50kaki dan setingginya lebih kurang dua lantai bangunan. Di dalamnya ada ruang khas untuk parajurit mengintai musuh. Sempurna sekali strategi pertahanan orang-orang dulu mempertahankan kedaulatan. Di sepanjang dinding tembok itu ada ukiran patung-patung buddha yang menceritakan ajaran agama itu, dari ukiran patung separuh telanjang hinggalah ke patung dewa paling mulia dengan aksesori-aksesori lengkap di kepala. Saya tak faham apapun disebaliknya, tapi saya kagum pada binaannya. Jika Kemboja pada hari ini dianggap sebuah negara miskin, Angkor Wat bagaikan permata paling berharga untuk mereka.

lihat senibina
Ini binaan utama, sayangnya pelawat dilarang masuk

Menurut sejarah, Angkor Wat pernah ditakluk Kerajaan Siam beberapa abad yang lalu. Bagaimanapun Empayar Khmer mampu bangkit dan merebut kembali jajahannya. Provinsi Siem Reap ini mendapat nama dari istilah 'Siam jatuh' sempena mengingati peristiwa kekalahan Kerjaan Siam itu.

salah satu sisi binaan utama
senibina yang cermat dan mengagumkan
Jika anda minat mengetahui sejarah Angkor Wat dan keagungan Empayar Khmer, anda tak akan dapat apapun kalau hanya melawat monumen ini. Angkor Wat hanya bukti fizikal tapi sejarah dan kisahnya ada diterangkan di Muzium Nasional Angkor di pusat bandar Siem Reap. Silalah ke sana. Nanti anda akan tahu banyak perkara yang tak terjangka.

Muzium Nasional Angkor Wat
Negara Kemboja diasaskan etnik Khmer. Inilah satu-satunya bangsa asli Indochina yang berjaya membangun negara dan memelihara bahasanya. Etnik asal lain seperti Siam dan Champa sudah hilang negara dan bahasanya. Bahasa Khmer salah satu bahasa dari rumpun Austroasiatik, rumpun bahasa asing yang paling dekat kaitannya dengan rumpun bahasa kita, bahasa Austronesia. Sifat kedua rumpun bahasa ini sama iaitu tidak mengenal jantina, tidak mengenal darjat, dan bukan bahasa nada seperti bahasa Thai, Lao dan Vietnam. Inilah antara ciri yang menyerlahkan pertalian bahasa Khmer dengan bahasa-bahasa kita di kepulauan Asia Tenggara. Orang Khmer juga berkulit sawo matang, lebih mirip bangsa Melayu dan beza jauh dengan wajah-wajah dominan di negara-negara Indochina yang lain.

Catatan ini mengakhiri pengembaraan saya ke Kemboja, bermula dari Phnom Penh singgah di Kampong Thom dan berakhir di Siem Reap. Misi saya hampir selesai, namun ada satu lagi catatan akhir tentang kisah saya menyeberang sempadan darat Kemboja/Thailand hingga balik ke Malaysia. (bersambung)

ANAK-ANAK MALAYSIA, MENGEMBARALAH!

SUMBER: [Berita Harian; Rabu, 6 Mac 2013; Muka 28]
Saya dalam artikel ini adalah Johan Jaafar yang artikelnya disiarkan dalam ruang Rencana, Berita Harian


Amat kurang anak muda kita yang mengembara, saya tak maksudkan mengembara ke luar negara saja tapi juga di dalam negara sendiri. Satu tinjauan yang dibuat oleh sebuah syarikat pembekal peralatan pengembaraan mendapati kurang dari lima peratus anak-anak muda Malaysia yang berhasrat mengembara. Lebih malang lagi, hanya satu pertiga dari jumlah itu yang keluar dari rumah dan benar-benar mengembara. 

Tidak banyak anak-anak muda kita yang kenal negara sendiri melainkan dari apa yang dipelajari dalam mata pelajaran geografi dan sejarah. Mungkin hal ini ada kaitan dengan persaingan hidup. Anak-anak muda mengejar kerjaya dan dengan terbabit dalam petualangan atau pengembaraan mereka anggap ia akan menjejaskan haluan kerjaya mereka.

Ambil cuti panjang
Di Barat, anak-anak  muda ambil cuti panjang selalunya pada musim panas untuk mengembara ke negara lain. Mereka tidak bergerak dalam kumpulan pelancong yang dipimpin oleh pemandu pelancong dan tinggal di hotel-hotel pelancong. Anak-anak muda ini berada di pantai-pantai terkenal di Thailand, sebahagiannya berada di Pulau Pinang atau di Bali. Ada yang mengejar ombak untuk tujuan surfing, ada yang cari pengalaman merantau ke negara orang bagi menambah ilmu.

Sebahagian daripada mereka naik motosikal atau basikal atau bergerak menggunakan kenderaan awam seperti bas dan tinggal di hotel murah atau homestay

Catatan perjalanan anak-anak muda ini ada yang dirakamkan dalam blog atau media sosial seperti Facebook dan kemudian dibukukan. Buku-buku ini banyak yang laris di pasaran. Sayang sekali anak-anak muda Malaysia tidak tertarik dengan petualangan dan pengembaraan. Ramai yang tak pernah keluar dari tempat tinggal mereka. Kalau adapun hanya pulang ke kampung ke rumah nenek atau menghadiri majlis-majlis perkahwinan di tempat-tempat tertentu. Terlalu banyak yang boleh dipelajari dari perjalanan dalam negara sendiri. Bayangkan pergi ke pekan-pekan yang pelik namanya, atau tempat yang kedudukan yang geografinya unik seperti Tanjung Piai di Johor atau di Simpang Mengayau di Sabah.

Rakyat Malaysia sendiri tidak banyak yang tahu wujudnya Kampung Tanduo di Lahad Datu atau Kampung Seri Jaya, Simunul dekat Semporna atau bandar Kunak hingga peristiwa berdarah membabitkan pencerobohan di Sabah. Tak ramai rakyak kita yang tahu nama tempat Bunohan hingga Dain Iskandar Sid arahkan filem berjudul sama dan menggondol hadiah utama Festival Filem Malaysia baru-baru ini.

Banyak anak-anak muda kita yang ambil mudah keistimewaan negara sendiri. Apa yang ada di Phuket dan Koh Samui tak ada di Malaysia? Apakah pantai di Bali lebih istimewa dari Pantai Timur Semenanjung atau Langkawi? Berapa ramaikah di antara anak-anak muda kita yang telah bergerak ke semua bandar dan kampung seluruh Malaysia?

Saya percaya semangat petualangan ini perlu digalakkansejak di bangku sekolah lagi. Memang mengembara tidak selesa dan menyulitkan malah ada bahanyanya sendiri. Tapi pengalaman dan pengajaran dari perjalanan itu amat istimewa sekali.

Saya pernah menulis tentang seorang pengembara muda dari Indonesia yang menamakan dirinya Trinity. Beliau telah menghasilkan tiga siri buku Naked Traveler. Beliau kini berada di negara Amerika Latin sejak beberapa bulan yang lalu. Kita perlukan Trinity dalam kalangan kita supaya dapat memacakkan bendera di mana-mana belahan dunia.

Kita patut berbangga dengan dua pendaki Malaysia yang menjejakkan kaki di puncak Everest pada tahun 1997 - M.Naggapan dan M.Munisamy. Muhammad Mugharabbin Mokhtaruddin (Qubin) pula bukan saja telah mendaki Everest tapi ke semua puncak tertinggi di semua benua di dunia. Beliau sedang menghabiskan pendakian ke semua gunung dan bukit yang disebutkan dalam Al-Quran.

Kita juga berbangga dengan Mohd Noor Mat Amin, jurufoto Utusan Melayu yang sehingga kini telah mendaki Gunung Kinabalu 200 kali. Sewaktu Malaysia mencecah usia 50 tahun, beliau cuba mendaki gunung itu 50 kali dalam masa 50 hari. pada tahun 2009/2010, Mohd Noor telah mendaki Kinabalu 111 kali dalam masa 111 hari.

Contohi Adnan Osman, Wahab Hamzah
Ramai antara kita yang mengagumi Adnan Osman yang kini hampir mencecah 70 tahun tapi berbasikal ke Sukan Olimpik Beijing (2008) dan London (2012). Pengkritik filem terkenal, Wahab Hamzah menghabiskan masa 113 hari melalui 21 buah negara untuk sampai ke Sepanyol. Beliau melalui tempat-tempat di mana terdapat sejarah para ilmuan dan pemikir Islam tersohor.

Banyak sebenarnya pengembara kita yang lalui jalan darat dengan kereta pacuan empat roda, motosikal, basikal atau berjalan kaki. Tapi kebanyakan mereka bukan anak-anak muda lagi.

Pada masa mudalah anda patut mengembara.

MENCUBA MEMAHAMI DILEMA ANAK-ANAK TAUSUG (SULUK) DI FILIPINA

Saya kongsikan artikel yang saya jumpa dari satu blog beralamat (www.bangsamoromnlf.blogspot) tentang dilema anak-anak Tausug di Filipina. Mungkin ini ada kaitan dengan tragedi yang berlaku di Sabah ketika ini. Artikel ini sudah saya terjemahkan dari tulisan asal berbahasa Inggeris. Sila ambil perhatian, orang-orang Tausug ini dikenal sebagai etnik Suluk di Sabah.

Pandangan saya, apapun sejarahnya, perbuatan bangsa-bangsa kalian ke atas Sabah tak dapat diterima. 
 


CERITAKAN INI KEPADA ANAK-ANAK TAUSUG

Satu masa dulu, ada seorang perempuan yang miliki banyak suami. Perempuan itu bernama Filipina. Salah satu suaminya bernama Sepanyol. Sejak tinggal bersama, Filipina sering didera suaminya, Sepanyol sebelum dia ditinggalkan. Tak lama selepas itu, datang pula dua lelaki lain bernama Belanda dan British.

Kemudian datang lagi seorang lelaki asing bernama Amerika mengahwini Filipina. Amerika seorang kaki judi, kerana itu, dia sering ada masalah dengan seorang lelaki lain bernama Jerman. Jerman ada orang kanan bernama Jepun yang akhirnya pemperisterikan Filipina hanya untuk berseronok.

Satu hari, Amerika menang pertaruhan dan dapat rebut kembali isterinya dari tangan Jepun. Sejak itu, Filipina mulai terikat. Lehernya dijerut dan tubuhnya diperkosa oleh Amerika setiap kali lelaki itu ingin beriadah.

Filipina miliki anak yang ramai, anak-anaknya berwajah cantik seperti ayah-ayahnya; Sepanyol, Jepun dan Amerika. Sebelum saya lupa, Filipina juga ada teman lelaki lain yang tinggal di rumah sebelah. Namanya China. Filipina juga ada anak cantik yang berwajah Cina.  Di kalangan suami dan teman lelaki yang pernah Filipina miliki, Nafkah keluarga yang diberikan oleh Chinalah yang terbaik.

Filipina ada seorang anak yang unik bernama Tausug (Suluk). Dia anak tertua dari semua anak-anak Filipina. Malah Tausug telah lahir sebelum ibunya kahwin paksa dengan semua lelaki asing itu. Tausug tak dapat pendidikan yang baik kerana emosinya terganggu, berontak dan marah selepas lihat segala siksaan dan pemerkosaan yang terjadi ke atas ibunya.

Di tubuh Tausug ada parut yang banyak dan bekas luka lama. Di kalangan anak-anak Filipina, dialah satu-satunya anak yang marah dan menentang perbuatan suami-suami ibunya yang zalim itu, manakala anak-anak yang lain hanya tonton saja ketika ibu mereka dirogol.

Kerana tak dapat pendidikan yang baik, Tausug hanya jadi petani di belakang rumah dan dia tinggal dalam pondok tak jauh dari rumah yang didiami ibunya. Tausug menganut agama yang berbeza dari ibu dan saudaranya. Dia menganut Islam, turunan dari ayah. Sedangkan yang lain menganut Kristian. Hingga ke hari ini, Tausug hanya diberi sisa makanan oleh ibunya setiap hari untuk dia meneruskan hidup.

Apapun, sebelum saya lupa, Tausug pernah beri bantuan kepada seorang kawan muslim bernama Brunei. Sebagai ganjaran, Brunei hadiahkan sebidang tanah bernama Sabah. Tak lama selepas itu, Tausug pajakkan tanah itu supaya duit sewanya boleh dipakai buat beli senjata untuk melawan pemerkosa-pemerkosa ibunya. Tausug mungkin boleh kaya kalau dapat pendidikan yang cukup dan dapat cari jalan bagaimana hasilkan pendapatan yang lebih tinggi dari tanah itu.

Ketika ini ada seorang muslim lain bernama Malaysia yang duduk di tanah tersebut. Tausug memanggilnya setinggan. Biarpun hanya 'setinggan', Malaysia tak izinkan Tausug mendekati tanahnya sendiri. Oh Boy, baru-baru ini Tausug pergi ke sana diam-diam dan melawan setinggan itu. Tubuh Tausug berparut lagi dan luka semula dalam laga kali ini.

Satu hari, Tausug bicara dengan ibunya. "Ibu, saya tak larat lagi merasa sakit atas setiap siksaan yang ibu hadapi. Sakit yang ibu rasa, sakit lagi hati saya. Saya ingin ada keluarga dan anak-anak sendiri dan jalani hidup baru. Saya mahu keluar dari rumah ibu".

Malangnya Filipina tak izinkan Tausug berdikari. Barangkali Filipina sayang pada Tausug walaupun Tausug dilayan 'lebih istimewa' dari anak-anaknya yang lain. Untuk menggagalkan hasrat Tausug, Filipina lakukan apa saja untuk membiarkan anaknya itu kekal miskin supaya dia tak dapat menabung untuk masa depannya sendiri. Sampai sekarang anda masih boleh lihat Tausug di pondok itu tak jauh dari rumah Filipina.

Saat ini, Tausug sudah makin tua. Saya rasa, inilah masanya untuk beri dia kebebasan. Saya anak lelaki Filipina, jadi saya ini adik Tausug. Tapi saya lahir di Mindanao, tanah yang sekarang Tausug sebut tanahairnya. Cita-cita sebelum saya mati ialah untuk lakukan apa saja bagi mengumpul dana untuk keperluan Tausug sebagai tiket buat dia menuju kebebasan yang dia nantikan sejak sekian lama.