بسم الله الرحمن الرحيم


Selamat Datang


Istana Cerita sebuah blog berbahasa Melayu, sebahagian besarnya dalam bahasa Malaysia, namun ada beberapa kata yang saya ambil dari bahasa Indonesia dalam usaha memudahkan penyampaian. Ada kata yang jarang kita dengar, namun tetap dapat difahami setelah melihat seluruh isi ayat.

Istana Cerita terisi berbagai himpunan genre, sebahagian besarnya tentang pengalaman perjalanan dan foto kenangan dan selebihnya tentang hal-hal yang menarik pada pandangan penulis.

Penulis dedikasikan blog ini buat semua, khasnya kepada pengagung bahasa Inggeris yang semakin bercambah di negara kita tercinta, Malaysia. Dan mengajak mereka berfikir atau paling tidak bantu beri
ilham supaya mereka yakin betapa teks dalam bahasa Melayu juga boleh diolah dengan baik dan disusun cantik membentuk himpunan kata-kata yang tak kalah hebat berbanding bahasa-bahasa lain di dunia. InsyaAllah.

Sebahagian tulisan di sini ialah tulisan lama usungan dari laman multiply penulis yang kini sudah dibubar.

Sekian. Selamat memabaca





KEMBARA KEMBOJA (Episod 5) - Siem Reap/Angkor Wat (1)

Peta perjalanan saya setakat ini
Alhamdulillah, hari ini saya dapat teruskan pengembaraan saya ke lokasi baru iaitu ke Siem Reap, sebuah bandar di baratlaut Kemboja. Apa yang ada di sana? tentunya ramai yang tahu, di situlah tapak warisan sejarah yang pernah diiktiraf antara 7 keajaiban dunia. Mana lagi kalau bukan Angkor Wat, pemula catatan saya yang seterusnya, sambungan dari Episod 4.

Sekitar Kampung Tropeangchuk
Pagi-pagi lagi saya sudah bersiap kemas baju, mandi, bersolat subuh dan menunggu hari siang di depan tangga rumah Ulvy. Sayangnya saya dinasihatkan supaya bersabar hingga sampai waktu makan tengahari. Hasrat yang berkobar-kobar untuk terus mencabar diri, menempuh perjalanan yang tak pernah saya kenal, terpaksa ditahan-tahan dulu untuk beberapa jam lagi.

Waktu ini, rumah yang saya huni di kampung ini sudah sepi. Penghuninya sudah bertani dibelakang rumah. Ada sawah yang sudah menguning padinya. Pakcik Lors, pagi-pagi lagi sudah siapkan pedati untuk dipasang pada lembu. Haiwan itu akur saja menurut. Disuruh kerja tiap hari tanpa cuti, dan tugas kanawan lembu itu hari ini ialah mengangkut padi-padi yang sudah siap dituai ke pusat pemprosesan di rumah jirannya yang miliki mesen pengisar padi paling canggih di kampung ini. Saya tak bercadang lihat mereka. Saya hanya mahu habiskan masa jelajah keliling kampung, hayati pemandangan Tropeangchuk sepuas-puasnya. Entah bila lagi dapat ke sini.

Tajak ini mahu dihadiahkan kepada saya
Tepat jam 11.00 pagi, saya dihantar Ulvy dan ayahnya ke perhentian bas di tepi jalan besar. Di perhentian bas yang kecil itu, saya terima bungkusan berisi satu tajak (cangkul kecil) buatan tangan Pakcik Lors sebagai ole-oleh untuk saya bawa pulang ke Malaysia. Sayang sekali saya harus tolak pemberian itu kerana takut dituduh mengusung 'senjata' bila tiba di imigresen Thailand dan Malaysia di sempadan nanti. Sayu rasa hati ini bila harus menolak pemberian orang. Harap Pakcik Lors memahami.

Bas yang ditunggu sudah diumumkan sampai. Terhenti bayangan rasa takut yang sedang saya fikirkan ketika itu. Ketakutan itu kini sudah di depan mata. Tak dapat ditahan-tahan lagi. Berdebar. Mencengkam. Kini saya benar-benar sendiri. Melanjutkan perjalanan yang masih belum pun sampai separuh. Perlahan saya melangkah ke dalam bas yang sudah lebih muatan. Satu persatu wajah penumpang di dalamnya memandang saya, menyimpan seribu pertanyaan untuk disemburkan kepada pengembara asing yang tercanggung-canggung nampak kekok tapi gigih mengukir senyum agar tetap kelihatan yakin. Padahal saya sendiri kosong, tak tahu apa ada di depan sana yang bakal saya tempuh. Berapa jauhkah lagi Siem Reap pun tak saya tahu. Harus turun di mana nantinya pun saya harus menurut kata hati.

Saya diarah duduk dilorong tengah tempat orang lalu-lalang. Ada papan disambungkan antara bangku kiri dan kanan. Saya akur saja arahan konduktor bas itu. Tak berani berbantah-bantah kerana saya sedang di negara orang. Malah di belakang saya pun ada penumpang lain yang terpaksa duduk dalam keadaan yang sama seperti itu. Satu lagi persefahaman yang tinggi dapat saya lihat pada orang-orang Kemboja.

"Cepat-cepat, kau nak ke mana?" Mungkin itu pertanyaan konduktor bas yang nampak bergegas kutip duit dari penumpang. "Siam Riap" Jawab saya yakin. "*^#_*&@!$*^^%@$" Entah carutan apa pula yang disemburkan abang konduktor bas itu kepada saya. Dia nampaknya gagal fahami maksud saya. Malah tidak ada siapapun dalam bas ini yang boleh berbahasa Inggeris untuk dapat membantu. Saya sendiri dah tak tahu bagaimana jelaskan lokasi tujuan saya dalam bahasa mereka. Mujur ada penumpang wanita di belakang yang bilang Si+yem Ri+yep. Terakhir baru saya tahu kalau sebutan Siem Riep yang lazim saya sebut selama ini salah sama sekali. "Five Dollar" Jawab konduktor bas itu. Saya bayar kira-kira 20,000 Riel untuk perjalanan 4 jam menuju bandar bersejarah di utara sana.

Perjalanan membelah beberapa kampung dan pekan kecil. Selainnya, tak ada apa yang dapat saya lihat melainkan sawah, sawah dan sawah. Cuma, di antara sawah-sawah itu ada pohon kelapa laut yang tumbuh meliar Saya seperti suasana yang pernah saya lihat di negeri utara pantai timur. Sejauh ini, masih balum ada kawasan hijau yang layak dipanggil hutan. Bukit-bukau di kejauhan pun kelihatan gondol. Bas terus bergerak jauh meninggalkan Provinsi Kompong Thom dalam keadaan sendat dan lebih muatan. Ketika itu saya perasan ada ramai mata-mata yang perhatikan saya. Ada antaranya tersenyum sipu bila saya balas pandangan. Mereka seperti mahu tanyakan sesuatu.

gerai di sekitar bandar Siem Reap
Akhirnya bas yang saya naiki berhenti di sebuah bandar yang agak besar. Saya yakin sudah sampai di Siem Reap, tapi tidak ada pula pengumuman menyatakan kalau inilah Siem Reap. Beberapa penumpang yang saya tanya pun buat tak endah kerana tergesa-gesa mendapatkan 'ulat-ulat' taksi yang lapar berkeliaran kerana takut terlepas. Saya takut nak turun di situ kerana bimbang ditarik 'ulat-ulat' yang nampak begitu terdesak. Akhirnya saya biarkan saja bas berlalu pergi entah ke mana. Mujur masih ada penumpang yang tidak turun. Saya hanya berharap semoga lokasi yang bernama Siem Reap itu masih jauh di hadapan.

Bas berhenti lagi, padahal baru 10 minit bergerak. Enjinnya dimatikan, seolah-olah tak ada lagi lokasi lain yang hendak dituju. Semua penumpang yang masih tinggal pun turun di situ. Saya pun ikut turun, lalu terpinga-pinga tak tahu hendak ke mana. Nak bertanya, saya yakin tak ada orang yang faham bahasa Inggeris. Saya juga tak mahu kalau orang di sini tahu kalau saya orang asing kerana bimbang diapa-apakan. Saya belum benar-benar jumpa wajah yang terpercaya.

papan tanda menunjukkan arah Angkor Wat
Hampir lebih sejam menapak tanpa arah, akhirnya saya temui beberapa deret rumah kedai empat tingkat yang menempatkan aneka jenis hotel. Barulah kali ini saya rasa selamat. Papan-papan tanda di kawasan sekitar pun ada menulis kata "Angkor". Makin pastilah ini destinasi yang saya ingin tuju. Di depan setiap pintu hotel-hotel itu ada pelancong berwajah barat yang keluar masuk bersilih-ganti. Tak semena-mena bibir saya mengukir senyum. Siapa sangka, perjalanan solo yang bermula dari satu lokasi asing ke satu lagi lokasi asing sejauh ini sudah berjaya. Angkor Wat yang saya senaraikan sebagai lokasi wajip singgah tinggal beberapa langkah di depan. Saya bangga. 

Saya pilih salah satu hotel yang ada di situ. Tarafnya berbintang tiga. Tarif semalam berharga USD15 atau kira-kira RM45. Tercengang-cengang saya lihat tarifnya yang begitu murah. Di hotel inilah akhirnya saya tahu kalau Angkor Wat yang saya kejar selama ini masih sejauh 5KM lagi. Oh Tuhan, destinasi yang sudah tergambarkan dalam angan-angan saya itu sebenarnya masih belum juga sampai. (bersambung).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan